Friday, July 20, 2012

Annyong Sayo Korea !!

Ni cerita lama , saya hanya tulis apa yang saya masih ingat ..hehehe .

Kisah hampir setahun lalu ....













Kami sekeluarga termasuk 2 cucu ke Korea penghujung Ramadan tahun lalu ,ke majlis konvo Maya di sana . Kami semua fly ke Seoul seminggu lagi nak raya , cuma Izzat fly   lewat sebab dia ada trial exam di sekolah . Penerbangan yang baik dan selamat tiba di Seoul pada malamnya , kami berbuka puasa di dalam flite > Setiba di sana, Maya telah sedia menanti , kami menaiki van ke apartment 3 bilik di kawasan perumahan yang terletak di atas bukit , betul2 macam dalam drama Korea , rumahnya rapat2 dan lorongnya amat sempit , parking memang limited , dahlah rumah rapat, tak boleh buat bising pulak tu ( I kata , kalau nak privacy carilah banglo duduk jauh dari orang ... .hehehe ) . Kesianlah pada cucu2 ku , nak nangis pun kena control . cucu2 pulak dah lama dalam flite ( 7 jam ) ,mula nak berlari2 dan menjerit2 bila dapat berlari dalam rumah , bayangkan bagaimana nak bagitau tak boleh bising ....hahaha ...rupanya Zaid dah beli 'ubatnya ' ..gula2 mentos .terpaksalah budak2 tu makan gula2 , yang sebelum itu mereka tak pernah kenal , dah pandai nak gula2 ....heheheh .





Pagi tu van Starex yang kami sewa sepanjang berada di Korea pun tiba , besar dan selesa untuk kami semua, Ling yang drive di sana , left hand drive macam di UAE dan US ... Ling dah biasa drive ..    I, Maya dan  Ling duduk depan, Zaid dan family barisan ke dua dan Sofie , Izat (tiba kemudian ) dan Mimi baris ke 3 .....sepanjang 10 hari perjalanan , baris ke 2 yang paling happening ... menangisnya , mainnya , makannya , kencingnya, beraknya , nyanyinya dan barisan pasif, banyak tido adalah barisan terakhir .......maklumlah bulan puasa .... hahahaha .Barisan depan yang kesiannya Maya , langsung takleh tido sebab GPS kami ( kami gelar Cik MInah ) tak berenti bercakap (bahasa Korea) . selain dari jalan yang boleh dilihat melalui peta, Ling nak tau juga apa Cik Minah tu cakap, teruklah Maya jadi translator ....... hahaha .









Pendekkan cerita , kami mengembara lebih 4000km dalam masa 10 hari dan beraya juga di sana ,. Kami sempat ke Daegu (konvo Maya ),. Busan dan beberapa bandar lagi . ia sebuah percutian keluarga di bulan puasa yang sangat menggembirakan , taktau bila ia akan berulang ...nanti bila I rajin menulis, I sambung lagi kisah perjalanan ini InsyaAllah .




Akhir kata ........SELAMAT BERPUASA BUAT SEMUA , semoga Ramadan ini adalah Ramadan yang terbaik buat kita semua .Amin .

2 comments:

KakNi said...

Best nyer tengok org gi jln2 kat korea ni. byk jugak blog yg cerita psl travel to korea. Teringin lah jugak... ho ho ho...

silversarina said...

KakNi ,

Ada peluang terbanglah ke sana , pasti happening :))