Tuesday, June 28, 2011

Kisah Dato' Malek Noor & I ..

Masa zaman muda dulu I pernah tahu kisah Dato' Malek Noor (DMN) yang amat berjaya dan terkenal dalam sukan bina badan ..tapi tak pernah terfikir yang I akan suatu masa nanti menjadi rakan kepada DMN ..




Ia berlaku secara kebetulan ........ di facebook .. I mula mengenali DMN ketika membicarakan tentang makanan kegemaran kami sekiranya ke McD ,,citarasa kami sama, kami suka makan Fillet O Fish ..I kata I boleh makan 2 Fish tu sekali hadap ..DMN pulak kata dia kalau makan Fish tu , sekali hadap 6 ..heheh .. bermula dari situ kami selalu bertegur sapa di fb . DMN memanggil I Kakak Raja .. I tak kisah malah I suka dipanggil Kakak (hakikatnya DMN jauh lebih tua dari I ) ..sebab I rasa dihormati dipanggil Kakak .




Suatu hari dalam cuti sekolah yang baru lalu , kami dapat bertemu di alam nyata .. ada pertemuan rakan fb di Dome , KLCC dan yang kelakarnya DMN siap kata kalau Kakak Raja tak datang , dia tak datang dan kalau Kakak Raja datang, dia nak duduk sebelah Kakak Raja ..waktu tu I terpinga2 sebab dah 5 hari I tak berfb kerana bercuti di Jogjakarta dan bila DMN tiba di Dome , rakan fb yang lain sibuk cepat2 mengosongkan kerusi sebelah I sebab DMN nak duduk sebab I ..heheh ...rasa lucu waktu tu .. DMN siap kata " Mana kerusi aku , aku cakap aku nak duduk sebelah Kakak ." hahahaha .. .. DMN bahasakan dirinya aku dan amat kelakar orangnya .. dia sempat bercerita kisah dia terkena serangan jantung semasa menjadi goalkeeper di Ipoh .. yang lucunya DMN kata penonton ingat itu gimik saja ,,padahal waktu tu dia bertarung nyawa untuk kembali pulih .. 2 kali jantungnya berhenti ... ketika itu DMN baru sahaja pulang dari umrah di Mekah .. dia bertekad untuk menjadi hamba Allah yang taat kerana Allah masih panjangkan umurnya...


Pertemuan di petang itu sangat indah untuk dikenang ...semoga dapat bertemu DMN lagi dan persahabatan kami terus berpanjangan sepanjang hayat InsyaAllah .

9 comments:

FaAtip said...

ecececehhhhhh..dia pong dah hapdet! heheheeheheee.....

silversarina said...

Fa,

SSShhhhhhh ... tengah jari rajin menaip :)

atuk said...

Assalamualaikum Sarina

seronok nyeeeerrrr

ps:memang pernah dengar cerita DMN
Alhamdulillah
moga Allah membuka jalan seluas2nya untuk DMN

Wassalam

rezeki said...

salam kak

saya suka melihat perubahan melalui taufik dan hidayah yg Allah bagi pada DMN kerana itu menandakan Allah sgt menyayangi DMN dan dia antara insan yang bertuah .

aNIe said...

Rina... itu rupanya cerita rina ngan DMN tu...

Seronok bila kita dpt berkongsi pendapat...tak kiralah di mana pun... di FB atau di blog...

Psstt..!! Dah rajin update sekarang...nak asah bakat menulis tu balik ke...

silversarina said...

Rozali,

Wassalam .Pengalaman DMN banayk mengajar erti mencari siap diri kita dan ke mana arah tuju hidup kita InsyaAllah .

silversarina said...

Rezeki,

Hidayah dari Allah pasti tiba bagi orang2 yang mencari erti kehidupan di dunia yang fana ini ..itulah yang berlaku kepada DMN .

silversarina said...

Kak Anie,

Tiba2 je naik sheikh nak update blog ..heheh .

My Life said...

salam makcik ina..

wajah dato bercahaya masa saya jumpa dekat mekkah..