Wednesday, March 24, 2010

ikan segar !!

Pagi semalam gang jogging saya ke jeti nelayan di Kuala Kemaman , saja nak mencari ikan segar yang baru tiba dari kapal nelayan . Tiba di jeti jam 815 pagi , kapal masih belum tiba, kami berlima lepak di warung kopi sambil minum2 dan menanti kapal tiba. Jam 9 pagi kapal baru tiba dan makin ramai orang berkerumun di jeti untuk membeli ikan , teramai adalah peraih2 ikan .




Kami pun apalagi, masing2 macam tak pernah jumpa ikan, mana tak nya ikan dan sotong nya amat-amat lah segar , isinya pun dah nampak kental . saya mencari ketam tapi malangnya ketam telah dibooking oleh peraih dan memang tak de seekor pun yang tinggal untuk dibeli secara runcit .



Alhamdulillah , sampai rumah terus saya siang sotong dan goreng celup tepung dan dicicah dengan cili sos ..... nikmatnya tak terkata .

Disebabkan tak de ketam di situ, petang semalam saya ke Pasar Binjai pulak untuk cari ketam dan dapatlah beli ketam walaupun tak berapa fresh tapi masih manis isinya bila dibuat sup untuk dinner malam tadi , Alhamdulillah .


Tengahari semalam pulak kami ke rumah Chef Hanieliza di Kerteh atas jemputan kakliza , katanya saja nak jamu sahabat2 sempena post-kenduri kawin baru2 ni ... masakannya memang tak usah ceritalah , 2 kali tambah saya , tak malu dah ...hihi . Sempat jugak sessi menyain otograp buku masakan Kakliza , memang Kakliza ni laju dan cekap buat kerja , bab masak memang dia amat pakar ( memang saya pasti tak terkejar kelajuan dan kepakaran kakliza bekerja !! ) .

lauk-pauk di rumah kakliza ...yummyyy .



Pagi ni anak , menantu dan cucu akan balik ke ' kampung ' mereka kembali .... sunyi lah pulak rasa , terimakasih kepada teman2 blog dan FB kerana sentiasa ada di sisi saya , pengubat rindu , syukur .


bye-bye Umair , nanti kita jumpa lagi ye .

17 comments:

rezeki said...

salam kak

alamak, dapat ikan dan kaum kerabatnya yg segar, mmg seronokkan

kalau betul2 fresh, masak
adoi
manisnya lain

atuk said...

Assalamualaikum Kak silversarina

Untung kak dekat dengan pangkalan ikan, macam saya duk di kl ni, tak tahu ikan tu dah berapa bulan dalam ais batu

Wassalam

Tepi Sungai Batu said...

Woooiii best nya ikan dan sotong yang segar tuuuu.

Kak Sidah said...

Salam Pn. Silversarina,

Teruja dgn ikan segar tu, akak first time tinggalkan jejak kat sini, salam pengenalan.

Kami kat KL susah nak dapat ikan segar, jauh sampai Kuala Selangor baru dapat, untung duduk kat situ yer. Selalu ke jenguk ikan segar tu..

Ibu Sayang said...

Salam Puan Silver...


Ikan di pengkalan tu dijual waktu pagi aje ke?? kalau macam tu susahlah saya nak pergi. Asik2 gi binjai suod je ikan yg tinggal pung terkureng fresh...

silversarina said...

rezeki,

Ni pun kawan2 baru tau boleh pegi ke jeti peribadi tokeh kapal untuk beli ikan fresh , ada lah peluang nak ke sana selalu .






rozali,

semalam akak tanya pekerja situ, dia tengah letak ikan dalam tong oren tu dan letak ais, dia kata ikan2 nak dihantar ke KL .






pakman,

syukur dapat rasa ikan fresh .






kak sidah,

sini kalau beli kat pasar pun boleh tahan segarnya , tapi kalau dapat hari2 ke jeti yangs aya pegi ni memang berbaloi , naik geram dibuatnya sebab ikannya memang super fresh .







Ibu sayang ,

semalam tokeh kapal ada cakap petang ada bot tiba jugak tapi akak tak tanya maklumat lanjut sebab akak memang free ke sana sebelah pagi aje sebab jogging di pantai mak nik , dekat aje dengan kuala kemaman .ikan di pasar binjai ok jugaklah berbanding kedai2 di sekitar kemaman, sebab pasar tu hanya jual sebelah petang .

Zaitun said...

Kalau ikan segar masak apa pun sedap.

Memang sedih bila orang yang kita sayang balik ketempat mereka,apatah lagi punya cucu macam Umair.

aznaz said...

salam from makkah..

teringin cl nak makan amsakan chef superstar tuh...mest sedap bangat kan...


wsalam

D said...

ikan fresh?! sedap tu! buat goreng (celup tepung) atau bakar,memang manis rasanya!!!

aaaaaah... rindunya ikan fresh!

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam sarina,

best dapat ikan yang segar bugar tuh...pastu pulak dibuatnya...ICT! apa lagi..keje meratah ler..nyum..nyumm.

tajnur said...

Salam! Yong Ina,
Teman pun mmg puih jugak makan seafood sebab mak teman mmg asei org Lumut dan P.Pangkor. Satu je, rasa manis ikan segar ni bila buat sup, kari dan laksa rasa manih (bukan manih gule meletin!)

mama ju said...

salam Pn silver...

Seronoknya dpt ikan segar lepas jogging!

Masak apapun sedapkan?

Abdul Munir Sanusi said...

Aisemen, saya tongah kempunan ni auntie. Dan dan buat entri cenggini!

Anonymous said...

Salam Kak..

sedap ikan segar tu..

Wassalam

Kiah Kardashian said...

ala bestnyerrrr...dapat yang freshhhh buat aper pun sodap kan kak!

KAMATO said...

bestnya beli ikan fresh gitu, teringat kalau pergi rumah adik di kemasik, kami akan beli ikan kat pantai dgn nelayan yang baru sampai

Zareda Norman said...

ikan segar tu buat masak asam.. pergh... Kalau zar balik Tepen pun mmg mencari ikan segar kat Kuala Sepetang... jenahak, ikan tahu, siakap, sotong dan udang memang beslah. Kat tepen ketam batu sgt popular.. nampak itam tp dah goreng dia merah menyala...

bye bye Umair.. hensem sangat