Thursday, May 6, 2010

foot reflexology .. .. cubalah ..


Dah beberapa kali saya mencuba urut kaki / foot massage/ reflexology / foot therapy dan macam2 istilah lain yang berkenaan dengan urut di tapak kaki , yang terkini saya pergi berurut dengan seorang warga tua yang berasal dari Beijing China dan kini menetap di Kg Air Jernih , Kemasik , Terengganu . Pertama kali melihat wajah si tukang urut saya dapat rasakan dia seorang yang pakar urut , saya lihat cara dia urut dan cara dia beri khidmat nasihat secara pakar ....


Giliran saya diurut pun tiba .....


gambar hiasan ...


" Adooiiiii ... aaaahhhhh,... sakitnyaaaa !! " baru je dia pegang ibu jari saya dah terjerit-jerit menahan sakit ... habis semua tapak kaki saya rasa macam dihiris-hiris pisau , punyalah sakit , rasa nak tendang dia balik pun ada sebab sakit sangat . Dia tak tekan pun, hanya urut di point-point di tapak kaki . Dia siap kata dia kerat kuku hari-hari, mana ada kuku panjang ..... hehehehe .

Lepas urut dia bekam pulak. Mula2 kat kaki, letak 5 cawan bekam angin ... mak ooiii... sakitnya di sedut-sedut kulit betis dan bawah lutut ..... huhuhuhuhu...sakitnya ... saya dah tak buka mata dah, baik pejam mata menahan sakit ....

selesai bekam di kaki dia bekam kat pinggang pulak .... kali ni perit tapi sedap... sedap sangat sebab saya minggu lepas memang sakit sikit pinggang ... lega rasa ...

Selesai bahagian pinggang dia bekam kat tengkuk pulak, 4 cawan kecik di bahagian leher ..... sedapnya rasa ... saya memang lenguh di bahu dan leher ...sedap nya ....

Last sekali selepas buka semua cawan bekam , dia pulas leher saya ... kkkeeeerrraaappp, bunyi ke kanan ... kkkeeeerrraaaappp bunyi ke kiri... punyalah sedapnya .... angin teramatlah banyak ada pada saya .... tu yang habis emua point dia urut saya menahan sakit .. kalau kita sihat tak sakit apapun masa dia urut ..

Nasihat beliau elakkan minum ais, sayur2 sejuk dan jenis2 labu/timun sebab angin ...


Harganya amatlah murah ..... satu sessi hanya RM20 dan boleh beli pakej 10 kali hanya RM150 valid selama 6 bulan ...


Lepas tu kan .... dalam perjalanan pulang ke rumah ....



" Bang, cepatlah , laju lah , lajulah , dah tak tahan dah ni ... cepatlah, cepat lah ..." dah tak tentu arah saya .........

Sempat saya buka stokin dan ready kunci rumah dan bila kereta masuk je garaj dan brake ... saya berkejar turun dari kereta dan....

Alhamdulillah sempat saya ke toilet ... waktu pagi tu sembelit ... entah apa yang diurutkan oleh si tukang urut ... terus aje lepas tu ....lawassss .. ...aaaahhhh......lega rasanya .... hahahahahahah .

Itulah pengalaman foot massage yang paling enak pernah saya rasa ... sapa2 yang belum pernah cuba , cubalah dan rasai pengalaman itu sendiri ....

31 comments:

My Life said...

salam

ambik tempat dulu baru baca.. heehhe

silversarina said...

my life,

nak bagi hadiah apa ye ...hihihi.

My Life said...

salamsedap berbekam..

silversarina said...

salam,

memang sedap bekam ..yummy !

My Life said...

salam makcik ina
hadiah yer??? apap2 ler.. hihiihi cukup dengan doa makcik ina jer...

aNIe said...

Rina...kalau kena tukang urut yang pakar...memang lega seluruh badan...tapi akak tak pernah pun berbekam...takur...ngeri tgk darah...!!

silversarina said...

my life,

Alhamdulilah, doalah hadiah yang paling utama .





kaka anie,

saya buat bekam angin , tak de darah , kalau darah saya pun suspen jugak .

FaAtip said...

Hehehe...nampaknya tiap2 minggu la kita pegi jumpa Uncle ye! Kitorang nak buat sampai hilang sakit, insyaAllah..... :D

Masalahnya kan, makan pun kena jaga, Yong..ater, kuah pecei dah menunggu...hehehe (esok moh le kita gi beli, toge, kcg panjang, timun, sengkuang, kangkung, pucuk paku!! )

Anonymous said...

murahnya RM20 je. kat giant KT ni urut kaki RM 35/. bekam darah cawan kecik RM10, yg besar 15/-. sekali tu buat smpi RM 200 lebih. Ini 1o kali baru 120. cukup murah. kalau dekat kt ni dah pegi ni.

Mulan said...

oohhh.. foot reflex saya surrender.. takut org tu kena flying kick nanti..!!

silversarina said...

asw,

teman kena cari gang for next visit sebab partner dah nak balik ... masa dia urut rasa macam tak nak datang dah tapi lepas tu ..lega dan lupa sakit :)




anonymous,

akak dah try kat kuantan tu , memang mahal dan tak berkesan mana .. sini dia urut kejap aje dia target kat points penting pada kaki dan bekam sekali at 1 price , berbaloi sangat .

silversarina said...

mulan ,

comelah , let's try ... gigit towel tahan sakit ... hahaha .

FaAtip said...

next trip nak join we all pun tak pe. Every Sunday before 8.00 dah ada kat sana....

silversarina said...

asw,

before 8 memang tak dan sebab hantar anak2 .. lagipun malulah I dengan atip , nanti nak cari gang pompuan join ...hihi.

mamacomel said...

boleh bagi address tempat tu..
kaki akak sakit sangat..TQ

silversarina said...

mshadijah ,

kg air jernih , kemasik , masuk je kampung cina yang sebelah sekolah cina tu memang akan jumpa banner reflexology atau tanya je orang kampung tu mesti tau sebab kampung kecik aje ,, isnin tutup, hari lain buka dari 8am hingga petang .. cubalah .

mamacomel said...

terima kasih..insyaallah..minggu depan akak ke t'ganu..akan cari
tk.

Zaitun said...

Dulu dah lama kak zai ada buat foot reflexology ni memang sedap tapi di kl biasalah harga standard. Masaalahnya lepas dah baik lupa segala pantang.

Baru ni pula urut satu badan tapi tukang urut guna lengan tak berapa sedap.

FaAtip said...

hehehe..malu ngan Atip ye, nanti Atip pun malu ngan you, sebab dia kena bukak baju! sexyyyy oooooo....hahahaha.

Ala, x pe, sekali sekala I boleh temankan no blem. Dah lama tak merasa makan buah Cherry! :D

مسافر اسلام said...

Salam kak sarina....macamana kaki. dah ok ke?

Ada sakit2 lagi ke?

Lega ke lepas kena urut kaki tu?

Memang selalu g urut kaki ye...?

SoFie NuR said...

waaahhh~~
ni yg tak sabar nak try ni..
dah lame tul tak urut..hehee

silversarina said...

mshadijah,

please email me for further details .. silversarina@yahoo.com

thanks .

Hajah Zainab bt Abdullah said...

kak nab pernah buat dulu2...dah lama tak urut mengurut ni...nak kena cuba!

cikMilah said...

next time sy gi Kerteh bawa kita pi ya...best dengar....Cuba pi timbang, sure weight loss sbb toksid dah keluar....hihihi

arsaili said...

salam aunty apa kabar..lama tak ke mari...fuyooo reflexology...tak pernah plak saya cuba ehehe

silversarina said...

kak zaitun,

saya pun pernah try urut guba lengan tapi tak best sangat .






asw.

nantilah kalau nak pegi I let you know...thanks.






musafir ,

kaki akak tak sakit, bahu dan leher yang sakit tapi kaedah urut tapak kaki ni untuk hilangkan penyakit di bahagian2 lain in jugak .





sofie,

siap balik nati :)

silversarina said...

kak zainab,

sekali-sakala tukar kaedah urut ok jugak .





cikmilah ,

hilang berat tambah balik sebab tak jaga makan ...hehehe .




arsaili ,

akak pun lama dah tak 'jumpa' arsaili, harap sihat .... kena try refelexology tu , rasa macamana sakit ke tak :)

Anonymous said...

salam...

k.rina, hubby saya pernah urut ngan uncle tu, dia kata memang ok sesangat..nita takut gak nak cuba, takut ada org kena tendang coz buat yg kat taman chukai (depan pustaka munirah) tu pun, rasa sakit sangat...
tapi bila ada bekam jugak tu, mcm teringin jugak nak try coz selalu kn migrain sekarang ni...

silversarina said...

nita,

trylah, masa urut memang sakit tapi lepas dah 'didera' tu lupa dah sakitnya , ramai yang migrain pegi urut dengan dia .

Unknown said...

Salam, tempat reflexology still buka or dh tutup?

Pakar Urut Bekam said...

Jauhnya urut sampai ke terengganu :D