Wednesday, May 5, 2010

Saya Sayang Mak !

Hari ini genap 70 tahun usia Mak tercinta ... Bonda Halipah adalah satu-satunya insan yang telah mendidik saya tanpa mengenal erti jemu . Segalanya dikorbankan demi keluarga tersayang . Mak seorang yang periang dan aktif di kala muda , tidak betah berdiam diri di rumah , bijak mengurus rumahtangga dan seorang isteri yang sangat-sangat setia terhadap arwah abah . Saya mengaku yang saya kalah pada Mak dalam bab mengurus rumahtangga . Saya kalah dengan kehebatan Mak dalam pelbagai segi walaupun karier Mak dan saya adalah sama .. seorang surirumahtangga .... dalam banyak aspek saya tidak dapat menandingi dan menyaingi kebolehan Mak terutama dalam bab masak-memasak .. bukan Mak tak beri tunjuk-ajar tapi sikap saya yang acuh tak acuh dalam bab ini ... begitu juga bab menjahit/mengait /menyulam ... bakat Mak tak de pada saya dan paling tidak dapat saya tandingi ialah cara Mak melayan arwah Abah ... memang saya kalah teruk... Mak seorang yang 100% setia pada arwah bah , segala makan-minum arwah abah dilayan seperti seorang Raja (nama abah pun Raja ) .. saya masih mencuba mencari rentak menumpahkan taat setia saya kepada Darling sebagaimana Mak lakukan kepada arwah Abah ....



Kini........



Mak terbaring lesu .....
Mak kaku tanpa dapat menggerakkan kaki untuk berdiri .....
Mak kadangkala tidak sedar apa terjadi di sekeliling ......
Mak diurus segalanya di atas katil.....

Namun ....

Mak masih boleh tersenyum ...
Mak masih boleh bertanya kabar berita kami ....



Baru2 ini semasa pulang ke kampung melihat Mak ... Mak ada berbunyi ...

" Mak ni menyusahkan anak2 Mak aje . Mak ni dah tak guna apa-apa . Satu apa pun Mak dah tak boleh buat . "


Menitis airmata saya di kala itu .....


Ya Allah Ya Rabb .. KAU ampunkanlah segala dosa Mak ... KAU berikanlah ketenangan serta kebahagiaan kepada Mak ...




Mak ..... SELAMAT HARI LAHIR MAK !






Mak .. ampunkanlah segala kesalahan saya terhadap Mak .


Saya akan terus menyayangi Mak sehingga ke akhir hayat saya ...InsyaAllah .

19 comments:

aintsuperwoman said...

Terharu bila baca entry ni. Tak sedar air mata mengalir keluar. Semoga your mum akan beroleh kesihatan yang lebih baik...insyAllah. :)

Rozali said...

Assalamualaikum Sarina

selamat ulang tahun mama Halipah

moga Allah beri kekuatan kpd Sarina untuk menjaga mama

Wassalam

silversarina said...

asw,

teman pun menitis ayo mate manaip entry ni , bukan apa memangs ayu bebeno rase bila cakap pasal Mak , semoga Mak2 kita bahagia ye .






rozali,

Terimakasih .. setakat ini saya hanya melihat dan berdoa dari jauh, Mak tinggal bersama Kakak saya dan juga bibik sebagai pembantu Mak .

Ibu Sayang said...

Salam Puan Silver,

Selamat hari lahir untuk Hajjah Halipah, semoga Allah terus memberi nikmat kesihatan kpd mama puan dan juga puan sekeluarga

manzlie said...

salam from makkah...

bestnyer akak masih ada mak....sayangi lah beliau hingga ke akhir hayat mereka sementra ada...

cl rinduu sangat kat mak cl.....


waslam

shami2 said...

Salam Silverina

Naper demo buat ayo mater teman mengalir...huhuh sob..sob..sob
kalau boleh teman nak call mak teman setiap hari..biarlah bill hp tinggi tapi hati teman puas..huhuhu

jom sayangi mak kita sebaiknya, walau apa keadaan sekalipun

..kenangan hari ahad lepas ~ saya ada hadiri kenduri kawin adik jiran..masa sampai kat pintu dewan..saya bersalaman dengan maknya..keadaan mak dia tu dah tua tapi masih boleh berjalan..bila salam..dia tanya saya sapa...kebetulan baju saya sama kaler dengan diaorang...dia tarik saya untuk dia cium saya dan saya pun cium pipi mak cik tu macam saya cium mak saya..Allahuakbar...damainya rasa hati pabila kulit seorang ibu itu kita sentuh..dan kita cium...tambahan pulak diaorang dari keluarga baik2 (kuat agama)..meresap rasa kasih sayangnya pada kita...
maaf terpanjang cuma nak kongsi pengalaman

Anonymous said...

adus, baca entri ni teringat kat my mom yg dah lama tak jumpa...huhu!

selamat hari jadi to yr mom...!

KC

Zaitun said...

Selamat hari lahir buat mak Rina, semoga kesihatannya bertambah baik.

Rina masih beruntung ada mak tapi kak Zai dah 24 tahun kehilangan mak tercinta.

PINATBATE said...

Salam kakRina..
Saya doakan semuga emak kakRina sihat dan sentiasa dilindungi Allah.

Atikah said...

Salam kak,
Moga Allah panjangkan usia mak akak dan diberikan kesihatan yang baik untuknya... amin..

kak su said...

Salam Sarina...

Alhamdulillah...adik masih punya..ibu yaa...

Hargailah tiap detik dgn dia ya....

Amin...

Wslm

My Life said...

salam
dear makcik ina..

semoga mak dalam keadaan baik..
jaga lah mak sehingga akhirnya.....

rezeki said...

salam kak

doa saya agar perjalanan ibu2 kita semua di akhir usia sentiasa dipermudahkan oleh Allah swt

insyallah

saya minggu lps baru menjenguk ibu di kg, alhamdulillah

linda said...

bergenang air mata kak baca...terharu sgt2 bila mak cakap camtu...tak sangka dalam dia kadang-kadang tak ingat..tapi masih boleh tahu apa yg berlaku sekeliling...Semoga mak akan terus tabah!!

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam sarina,

selamat ulangtahun buat mama halipah

jagalah mama sarina sementara dia masih ada...

silversarina said...

Ibu sayang ,

Terimakasih atas ucapan Ibu .






manzlie,

salam, makin berumur makin terasa besarnya jasa ibu terhadap diri kita ...rindu kat mak jugak .






shami2,

memang bila jumpa makcik2 terasa macam jumpa mak kita aje , naluri ibu sentiasa teringatkan anak2 tak kira di mana mereka berada .

silversarina said...

kc,

ada peluang jumpalah ibu-ibu kita, akak kalau boleh hari2 nak balik jengok mak :(







kak zaitun,

lamanaya dah ibu akak dah tiada ... mak saya dah tinggal sorang sejak 1996 lepas abah meninggal , memang rindu pada mak dan jugak abah .







pinatbate,

Amin. Terimakasih .

"MULAN" said...

happy birthday to ibunda kak rina.. moga semua dikurniakan dengan kesihatan yg baik..

silversarina said...

atikah,

Amin . Terimakasih .






kak su,

Terimakasih kak .Insyaallah kasih ibu sepanjang hayat .







my life,

InsyaAllah makcik cuba tapi makcik duduk jauh, sekali sekala aje baru dapat balik jengok mak makcik .







rezeki,

Alhamdulillah bila dapat bertemu bonda tercinta sebab ibu sentiasa menanti kehadiran anak2 .






linda,

tiap kali lihat mak baring memang akak tak tahan , mesti nak menitis airmata ,,,kesian tengok keadaan dia :(




kak zainab,

Terimakasih kak. saya akan cuba jengok mak lebih kerap .