Wednesday, May 12, 2010

????? harga diriku .

Kamarku kembali sunyi
Dingin malam masih di sini
Saat ini ku tanya pada diri
Agaknya berapa harga diri ini ???

Cukupkah sekadar harga sekampit beras basmati ?
Atau harga se kilogram giant calamari ?
Atau harga seutas rantai emas bertatah baiduri?
Atau harga sebuah BMW 7series ?
Atau harga sebuah banglo 4 tingkat di pinggir Tasik Cini ?
Atau harga sebuah jet peribadi ?

Bukan, bukan itu harga diri ini....

Siapa diriku menilai diri sendiri ???

Sedang rohku ketentuan Ilahi
Sedang mentalku ketentuan Ilahi
Sedang jasadku ketentuan Ilahi
Sedang hidupku ketentuan Ilahi
Sedang matiku ketentuan Ilahi
Sedang rezekiku ketentuan Ilahi

Siapa diriku menetapkan harga diri sendiri???

Diri ini kian sunyi
Malam kian menggamit diri
Harga diri masih dicari-cari
Terasa tiada harga diri ini
Kepada Allah kuserahkan harga diri

Doa ku pohon di malam sunyi
Semoga harga diriku semakin tinggi
Setinggi mentari di siang hari
Di sisi Allah itulah harga yang kucari

AMIN.........


puisi rekaan saya ketika di Jordan dan pernah dipostkan dalam blog loveujordan.blogspot.com .... peringatan buat diri saya serta rakan2 .....

15 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Sarina

amin amin amin


Wassalam

aTip said...

wah! tak sangka kawan I ni pandai bersajak. Boleh tahan tu! Nak cuba sikit ye...

Harga diri..
Bisakah aku menilainya sendiri

mmmm...aaaa...**sangkut dah!** hehe

fa*atip said...

eh eh, silap tu, bukan atip, I laa..lupa nak tukorr..hehe

kakyong said...

kak,
lama tak ke mari... kak pe kabo?
sajak yg membuka mata hati...

shami2 said...

Salam Silverina..

Alhamdulillah

Lebih baik kita cari harga diri
kita dengan Allah..
Manusia tidak layak untuk meletakkan harga diri kerana mereka jua insan yang lemah..
Kebahagian hakiki kita hanya kita dengan Allah ....lebih indah..kan..
Biar sakit nampak di zahir tetapi batin kita mengecapi kebahagian dengan tebalnya iman dan takwa kita pada Allah...kan

Selamat berjuang mendapatkan redha Allah..

maklang said...

amin..amin...

rezeki said...

salam kak

alhamdulillah, pandai agak berpuisi

saya tahu makan je kak hehehe

silversarina said...

rozali,

Waalaikumusalam .

Terimakasih .




atip,

kome orang seni lagi bijak bahasanya :)






kakyong,

akak sihat saja ... buat ingatan diri sendiri sebenarnya sajak ini .

silversarina said...

shami2,

sama2lah kita mencari redha Ilahi selagi masih diberikan ruang untuk beribadah hanya kepadaNYA .






maklang,

Amin .





rezeki,

amat jarang akak dapat berpuisi , ini pun entah apa2 yang akak nukilkan lama duluuu .

"MULAN" said...

amin ya rabbal aalamiin.. harga diri kita di sisi yang Maha Esa.. sebanyak pahala yg dicari..

oohh kerdil nya diri ini..

silversarina said...

mulan,

tiada apa yang hak mutlak kita sebagai insan , insaf rasa diri bila memikirkan kebesaran Ilahi .

Zaitun said...

Salam Rina

Terima kasih ingatan untuk kak Zai juga.

Hajah Zainab bt Abdullah said...

pandainya Rina berpuisi...akak tak reti langsung :(

cikMilah said...

Salam. thanks for re-posting.
Suka..suka!

silversarina said...

kak zaitun,

sama2 saling ingat-mengingati InsyaAllah .




kak zainab,

saya pun main hentam aje, nak buat bahasa berbunga-bunga memang tak pandai ..hehehe .




cikmilah ,

sekali-sekala ulang tayang yang lama :)