Saturday, April 25, 2009

Anak anda penakut ???

Saya ingat masa saya kecil dulu, arwah abah selalu marahkan saya bila saya takut untuk naik ke tingkat satu di rumah saya untuk ambil sesuatu barang pada waktu malam bila semua orang ada di tingkat bawah. Saya juga takut untuk turun ke tingkat bawah seorang diri bila semua orang ada di tingkat atas. Saya ingat abah marah dengan katanya :

" Apa yang takut, dalam rumah pun takut, bukannnya luar rumah. "

Bila usia bertambah saya akui kebenaran kata2 abah . Dalam rumah yang juga sebagai pelindung hidup kita mana boleh kita takut, kat luar ruamh barulah banyak anasir2 yang boleh menyebabkan kita takut.

Anak2 saya setakat ni Alhamdulillah tiada siapa yang penakut . Dari kecil kami tak pernah menakut-nakutkan mereka dengan benda atau perkara yang menakutkan. Cerita2 seram di kaca TV memang kami tak tonton kerana saya tak nak cemarkan sifat berani anak2 dengan perkara tahyul yang tak sepatutnya dijadikan bahan untuk jadi penakut. Setakat kegelapan malam atau kegelapan bilik tidur, ruang dapur atau tandas tidak menjadikan anak2 saya takut .

Mimi yang kecil tu pun tak pernah rasa takut tidur seorang diri dalam bilik sendiri bila ayahnya ada di rumah, jika tiada baru saya ajak dia tidur sekali dengan saya di bilik tidur saya .


Saya bawa kisah ini kerana beberapa orang rakan saya bagitau yang anak2 mereka cepat jadi takut jika berhadapan dengan gelap dan takut untuk tidur sendirian .

Bagi saya apa yang penting , usah kita takut2 kan anak2 sejak mereka kecil lagi kerana ini akan boleh sebabkan mereka menjadi penakut .

15 comments:

Zareda Norman said...

zar perhatikan kiota orang melayu emmang suka momok momok kan anak anak dengan hantu ni...

kesannya anak memang mudah lemah semangat. Anak zar dia mula rasa takut takut bila dah pandai tebgok citer hantu kat TV.. geram sungguh kengkadang zar tegas jugak suruh dia naik tingkat atas dan mandi kat atas.

zino said...

si hazwan tu yg penakut sekarang ni.. kemana pergi mesti nak berteman.. kalau nak mandi pun kita kena tercangok depan pintu tu hehe

zany said...

orang islam tak sepatutnya penakutkan. saya sendiri pun tak pernah bermalam seorang diri wpun di rumah. Tak boleh bayangkan macam mana kalau kena travel seorang diri. Anak bujang saya pun baru-baru ni baru saya tau dia penakut, masa hujan lebat, blackout, dia mengekor je ke mana saya pergi sambil dia pegang torchlight. kalau dengar cakap, semedang berani, ha, ha........

PrinCeSS said...

alhamdulillah la xde plak takut2 kalau gelap..kdg2 jek seram sbb terlebih berimaginasi..terbyg itu terbyg ini..hehhe

budak2 melayula terutamanya suke sgt takut2kan sama sendiri..HANTUUUU,,kejap2 hantu..
pengaruh TVla tu..kartun mesia pun asyik2 cite pasal hantu..hmmmmm

sampai skrg pun x penah tgk lagi cerita hantu yang betul2 punye..paling takut pun,setakat cite lembaga2 jek..tu pun dah menjerit sbb byk scene terkejut..haah

Neeza Shahril said...

Neeza ni sampai besar pun penakut kak Rina. Walaupun tak pernah nampak hantu tapi takut bukan main. Neeza pernah ada experience berhadapan dengan orang masuk pelesit.. tak dapat dibayangkan ketakutan masa tu..

anak2 neeza pun penakut.. Tak ingat pulak kenapa. Ada jugak yang kami takutkan kot (tak patut betul kami ni). Tapi sekarang ni, kami selalu cakap, takde apa nak ditakut pun.. masih susah nak convince.

Baru ni Coan, tiba2 aje cakap "hantu baby". Dia mimpi jumpa hantu.. susah betul lah kak...

mama said...

yer lah kak ina..
zahra kekadang tu sayang rasa dia penakut sangat. nak suruh ambil barang kalau tempat yg takde orang lain mesti byk alasan.
batoul pun lebih kurang jugak.. arghhhhhh...
bila lah diorang nk jd berani gaknya kan...

aNIe said...

Rina...anak2 akak semua penakot...baik yang besar atau yang kecik...

Si kecik ni lagik penakot...kalau malam aje nak ke dapur kena berteman...geram betul...kadang kita baru nak melabuhkan punggung depan TV..

Ntah apa yang ditakutkan pun tak tau...mungkin sebab akak suka tgk citer antu kot...hehehe

Kak Elle said...

kekadang saya pun takut jugakkkkkkk...hahaha

Hanisumayyah said...

Salam kak rina...


Memang betul dari kecik tak ajar, nak takkan jadik penakut, cuma pengaruh Tv citer2 hantu ni buat jadik lain...tapi alhamdulillah saya dengan anak yang kerap tinggal berdua takde maslah takut2 ni..takut dengan Allah jer :)

tulipurple said...

sy sejak 1st time mengandung jd bertambah penakut,bila 2nd time pregnt ada 'real' xprience...aduihh,lg ler.
tp,anak2 mmg kami didik agar jd jd penakut,so..mommynye pun kenelah berubah gak.kepimpinan melalui tauladan...hehe

kakyong said...

salam kakrina,

fikri pulak makcik2 dia yg pepandi ajar dia 'momok' lah, 'hantu'lah.. bila bilik blkg gelap, dia memandai nak takutkan ibu nyer..'bu, momok-momok'.. kita ni kalo buley tak nak jar dia @ takutkan dia dgn hantu ke momok ker..
tp Anis, dia ni berani, gelap ker,(takut bunyi bising jer.. guruh terutamanyer) terang ker dia masuk jer bilik tu, sbb habit dia suka dok sensorg & selongkar bilik.. tu la ibu nye kena ligat, tak leh nak lepa bior dia sensorg, nanti ade jer projek nyer..

arsaili said...

salam..yea kita seringkali menakutkan budak2 dengan hantu la..apa la...thats why terjadinya sifat penakut tak bertempat dalam budak2...

MULAN said...

bab ni saya fail la kak rina, tak tau ngapa. dah cuba sedaya upaya. zharif ikut saya kot, marsha tak penakut..

en_me said...

takutt weiiii baca blog nih.. ihihi

silversarina said...

zar,

Masa masih belum berjaya mengubah tabiat orang melayu yang suka takut2kan anak2 dengan hantu .Anak kecil 2 tahun pun ada dah yang sebut takut hantu, akak memang tak suka .



zino,

Tak sangka pulak Hazwan hero tu takut juga..hehehe.




zany,

Kalau sekali sekala takut akibat blackout sebab tak biasa kira boleh maafkan, yang teruknya kalau sepanjang masa takutkan hantu , kes parah tu :)