Tuesday, June 17, 2008

Baju dan citarasa

Pagi tadi lepas selesai urusan rumah baru teringat yang saya dah tangguhkan untuk menempah baju sempena majlis kenduri nanti buat beberapa hari. Terus saya ambil kain yang dibeli dan terus ke kedai jahit kak leha dan memandangkan sekarang ini telah masuk musim orang menempah baju raya, saya terus memohon jasa baik kak leha untuk mengambil kain saya untuk dijahit. Tapi alangkah frustnya saya bila dibuka kain tu yang saya beli di Bandung yang ada sulam-sulam tu , rupanya pendek dan tak cukup buat baju yang saya pinta. Saya tak pandai pakai baju kurung , apatah lagi baju pendek. Kena beli kain atau baju yang telah siap aja nanti . Bagi pakaian anak-anak dara saya , siap saya minta jasa baik kak leha sekali lagi untuk mengambil upah menjahit walaupun terpaksa menjahitnya dan menyiapkannya dalam masa singkat kerana mereka hanya akan pulang 26/6 ini ( maya ) dan 8/7 nanti (sofie ) . kakleha tak kata apa, tapi nampak macam okay je...kakleha kawan lama saya, kalau tak nak jahit, saya akan 'paksa rela' dia jugak.


Cakap pasal baju , saya pernah terfikir betapa manusia punya citarasa yang amat berbeza antara satu sama lain. Bayangkan amat jarang saya terjumpa seorang wanita memakai baju yang sama warna dan coraknya .Memang menakjubkan sekali sebab mqasing-masing memakai pakaian yang berbeza.

Walaupun begitu saya sendiri pernah memakai baju yang sama di masa yang sama dan dia duduk terlalu dekat dengan saya. Ini berlaku pada hari saya berangkat ke US tahun 1983 . Oleh kerana saya dulu memang suka berseluar panjang, saya membeli sehelai kemeja lengan panjang bercorak petak-petak kecil yang mengikut kata penjual di Pertama Compleks di KL adalah kemeja yang terkini di pasaran . Saya masih ingat saya singgah di situ setelah selesai urusan ke US di pejabat JPA bersama kakak sulung saya sebelum kembali ke Ipoh .

Pada hari keberangkatan saya ke US, ada 3 kumpulan pada hari tersebut , kami 12 orang ke Washington DC, dua lagi tak ingat ke mana tapi mereka ramai setiap group. Nak dijadikan cerita, baju saya sama dengan Ayu yang sama group dengan saya , exactly the same, kemeja petak-petak , warna pun sama , seluar je lain warna . Malunya waktu tu tapi nak buat macamana , nak tukar baju waktu memang tak sempat dah, saya berbeza sikit sebab saya pakai overcoat hitam . Apa yang dimalukan pun saya tak tau tapi memang malu waktu tu , hanya sebab sama citarasa dengan Ayu.......

Kisah ini pula agak lucu sebab berlaku kepada maya yang masa tu memakai baju kurung berwarna pink dan corak bunga-bunga dan waktu tu ada majlis perkahwinan anak sedara saya di Parit , Perak. Masuk je dalam rumah pengantin masa tu ada satu kumpulan makcik-makcik sedang bermarhaban dan sessi khatam quran . Lucunya, baju kurung maya exactly the same warna dan corak dengan makcik-makcik marhaban itu. Teruklah maya kena usik dengan kami.. maya yang waktu tu kecil lagi dan kami kata maya boleh jadi ahli kelab marhaban makcik-makcik dan kumpulan tu dah ada pengganti cilik. ..kenangan majlis kawin yang takkan dilupakan.Punya banayk kain di pasaran, kain pink berbunga tu yang jadi pilihan maya dan makcik marhaban.

Kesimpulannya , keinginan dan citarasa manusia selalunya berbeza namun ada ketika tanpa disedari kita punya minat dan kecenderungan yang sama... anda pernah alami bagaimana saya alami, sama baju di tempat yang sama ?????

22 comments:

Neeza Shahril said...

pernah... neeza selalu kena dengan kawan2 masa belajar dulu.. tapi buat dek aje.. hehee..
bab baju tak cukup kain ni, neeza pernah beli baju.. sepatutnya memang cukup.. 4 meter.. tapi tak tahu camana tukang jahit tu buat.. jadi senteng baju neeza.. sayang pulak.. kain tu dah la mahal..

Kak Elle said...

cian nya kain tu tak cukup ye?mmg rina ada beberapa helai kain yg bapak beli dr sana untuk saya pun tak cukup sebab bidang nya kecil...takpe lah beli yg dah siap lah nampak nya ye?

maklang said...

boleh jadi boria laa...

paklang suka kalau baju kami anak beranak dari satu kayu..he..he..

teringat kata rian, nampaknya maklang kena talipon tailor maklang nak buat booking tempah baju raya ni...

mommy said...

laa ciannye..x dapatla pakai kain beli dari jauh tu ek...

haha teringat kat makcik2 marhaban tu..rindu lak kat makcik2 tu,.heheh

Mulan said...

ha ha.. saya pun pernah ter-accident pakai baju yg hampir corak nya sama dgn anak sedara.. nasib kenduri di rumah je...

CikguZue said...

macam sama je kisahnye masa saya balik kenduri kat rumah sepupu. baju bunga2 oren tu sama dengan group penanggah2 (makcik2 yg hidang2 makanan tu)....langsung saya malu nak duduk kat bangsal jamuan. dan cepat2 balik tukar baju.....ntah la,kelako bila ingat2. heheheh....

NURAZZAH8 said...

hehehe..gelak sendiri bila teringat citer pasal baju nih...
nasib baik bukan waktu yg sama....
sehari selepas saya pakai satu baju ni pergi mengajar, tertiba esoknya terserempak seorang student saya pakai baju corak yg exactly the same...lepas tu tak nak pakai dah baju tu pergi mengajar... terus sedekah kat anak sedara yg jauh....

hurm...cakap pasal baju nih...saya sebenarnya lebih suka jahit sendiri baju raya saya dan anak2 dara, tapi nampaknya tahun nih terpaksalah tempah sebab nampak gaya sibuk sangat...

waaaa...dah dekat nak Ramadhan dan raya....

p/s: eh...lupa lah bila kenduri anak you tu..?

KAMATO said...

Tapi yang pelik kalau pakai baju koperat dah sah memang sama kaler, tak malu pulak ye...he he

Qaseh Bidadari said...

hehehe...ade gak sekali..tu lah sekali mama terpakai baju yg sama..kat dlm bas plak tu..malu betul!hehehe...

cikMilah said...

Saya pun ada sepasang macam tu...sayang jugak sulam cantik tak boleh pakai.. Lastly tudung yang berkerawang penuh tu saya framekan, kasi dinding rumah pakai....

Anonymous said...

haha kak, kena tukar title nie. tahun 1983 dah naik flight masa saya tengah tunggu cikgu buat air milo dengan mee goreng kat sekolah tadika. Pheewww! tapi makcik x cool lah, nampak berusia ahak ahak. tempah baju jangan x tempah. mak saya sampai hari ni, satu kenduri satu baju. pening betul berlemari-lemari. mujur wife x macam tu.

Cat Cat said...

Kak Rina,
Baju sama - tak pernah lah... tapi handbag sama - pernah... Sama citarasa... Adalah sikit sikit malu... Hehe.

Zareda Norman said...

dulu zar ngan besfren memang selalu baju sama, kasut sama, beg sama.. tapi macam bes ler pulak sama sama citarasa tu.. hehhehe

Ummi365 said...

Ummi pun pernah kena jugak..nak buat camna.. buat tak tau jelah kan heheheh

umie@kakyong said...

salam rina,
umie pulak jenis tak suka kalau org lain jahitkan baju umie.. sebab mungkin umie tau jahit sendiri la kot... lagi pun.. kalau beli baju siap .. ada je yg tak kena bila dah pakai... last2 kena repair semula...
Kalau tailor tu kenal body kita.... mmg sedap pakai...

Rina... baju ready made banyak yg lawa2 sekarang.... pilih je... yg lap lip lap pun dah banyak... sesuai buat kenduri nanti...

blackpurple @ jowopinter said...

Jarang 'terkena' memakai baju yang serupa yang dipakai oleh orang lain pada waktu dan tempat yang sama. Kalau pada waktu yang lain dan di tempat yang lain pernahlah.

:)

MAMAMIA said...

Saya pun pernah terkena kat khenduri kahwin. Baru aje lepas cakap kat adik & sepupu, "kalau ada org pakai baju sama, mesti malukan..." Lepas tu muncullah makcik ni, pakai baju kurung, dgn design exactly sama macam saya punya. Teruk kena gelakkan...

silversarina said...

neeza,
akak amat jarang beli kain tempah baju sebab akak suka pakai jubah yang siap , hanya pastikan saiznya betul dam sedap dipakai.



kak elle,

memang kena beli yang siaplah jawbnya, ingat nak berhaya lebih , rupanya tak dapat :P



maklang,

kena pergi tempah , nanti lambat kena jahit sendirilah, kalau I tak berbajulaha nak tunggu jahit sendiri.



princess,

ingat lagi gang marhaban tu.... sure makcik2 tu tercari2 pengganti kenit dulu ...heheh.

silversarina said...

mulan,

sehati sejiwa mak dan anak sedara :P



cikguzue,

lebih kurang macam kes maya lah , tapi tak leh nak tukar baju sebab rumah jauh pulak tu .



nurazzah,

hahahha..... kelakarlah... kalau I pun tak pakai dah baju tu :P

kejap je dah nak ramadan dan yang orang nampak syawal lebih awal dari ramadan.



kamato,

ooo kalau baju korporat endak-endak syarikat terkenal , mesti bangga nak pakai baju korporat beramai-ramai sebab lambang imej syarikat tersebut.

silversarina said...

mama ranggie,

dalam bas, mesti masa bas berenti rasa malu nak langkah turun .. hehehe.



cikmilah,

baju akak ni ada dah anak sedara yang nak, okaylah jugak daripada tak pakai sayang pulak.



babazahra',

nak panggil makcik pun tak kisah, satu jordan panggil makcik ina, memang dah tua makcik ni :P



cath,

ooo sama handbag belum terjadi lagi pada akak :)

silversarina said...

zareda,

kalau pakat pakai sama sure rasa bangga pakai, yang tak rancang tu yang jadi malu .best kan pakai sama baju dengan best fren, sehati sejiwa.



ummi,

nak buat camne kan bukan nya salah pun .



kakyong,

selalunya memang I beli yang siap sebab jubah yang siap dijual banyak yang sesuai. nak jahit memang I tak pandai langsung, nak kena beli yang siap jugak lah .



bp,

mesti waktu nampak baju sama tu tersenyum dan lega sebab tak pakai hari yang sama dan di tempat ynag sama.

silversarina said...

mamamia,

hehehe... memang patut rasa malu, tapi bila fikir apa nak malu , manusia mana kita tau hatinya dan minatnya.