Tuesday, January 20, 2009

Airmata menitis jua.......

Airmata saya menitis jua di airport kuantan semalam semasa mengucapkan selamat jalan kepada Zaid, Azra dan baby Umair . Mereka berlepas dari KLIA jam 3 pagi tadi menuju Kuwait dan terus ke Jordan . Belum pernah lagi saya mengeluarkan airmata tatkala menghantar anak-anak melanjutkan pelajaran ke luar negara. Biasanya saya tahan airmata dari menitis dan hanya akan menangis setelah anal-anak terbang . Tapi semalam saya cuba melawan airmata dari menitis namun gagal menahan sebak dan sayu saya apabila saya mendukung dan mencium pipi Umair buat kali terakhir . Melihat wajahnya yang juga seakan-akan tahu yang dia akan terbang jauh buatkan airmata saya mengalir laju dan tak peduli pada mata-mata yang melihat drama perpisahan kami .


Umair bersama Wan mulan yang sempat bertandang pagi Sabtu lalu dan gambar ke 2i Umair bersama hadiah dari Wan Mulan... muda lagi dah jadi Wan ye...sorry ye Wan Mulan.

Umair bersama Maksu Mimi di epot semalam


Pagi tadi bila lihat bilik Umair kosong dan tidak kedengaran suara tangisnya , terus sayu rasa hati menjelma kembali. Semasa menghantar Mimi ke sekolah sempat Mimi kata pada saya , " Sian mama sunyi tinggal sorang . " Sebak saya bertambah . Saya terus memandu dalam keadaan sedih dan bila saya tiba di gerai sahabat saya di taman Islam , bila ditanya apa khabar pagi tadi, saya kata sayu sebab cucu dah balik Jordan, tanpa semena-mena airmata saya terus keluar dan saya menangis depan sahabat-sahabat saya di gerai tu. Macam-macam mereka memujuk hati saya agar usah terlalu bersedih kerana nanti dapat jumpa kembali dengan umair InsyayAllah.





Umair memakai topi dan winter jaket yang dikirim oleh Makteh Maya dari Korea, dapatlah Umair pakai di Jordan sebab masih lagi musim sejuk ni..

Saya pulang ke rumah jam 10 pagi dan terus memerap diri dan sekali lagi saya menangis . Lepas membalas sms darling ( semalam saya ditertawakan bila saya bagitau darling saya menangis di epot ) , saya terus off handset dan langsung tak on pc . Saya layan diri sendiri dengan makan yogurt+anggur+ kismis dan bubur kacang sambil tonton TV , tak ingat pun tengok cerita apa sebab kepala berada di lain daerah . ... alih-alih terlena .

Petang ni dah rasa okay sikit , ambik mimi balik dari sekolah dan barulah jengok pc dan handset dah on lepas zohor tadi. Memang saya kalau dah tak de mood baik off kan apa-apa yang boleh menambah buruk mood saya.

Baru dapat sms dari Zaid bagitau yang dia selamat tiba di Amman dan kini menuju ke Mu'tah. Alhamdulillah Umair tido sepanjang perjalanan dai KLIA ke Kuwait. Tak meragam pun dia , Alhamdulillah.

Semoga dapat bersua lagi dengan Umair tersayang, InsyaAllah.

29 comments:

Makcik Runner said...

alahai..sian dia. takpe skrg ni kan dah ada webcam. klu rindu-rinduan kat cucu tengok je kat webcam...lalalala

orang kata sayang cucu ngan sayang anak tak sama, betul ke? harus la kut...

NURAZZAH8 said...

Alaaaa...saya pun dah bergenang airmata bila membaca entri ni...rasa macam saya juga berada di situ...nak pujuk wanmommy jauh sangat...
hurmm...inilah orang kata...sayang cucu lebih lagi dari anak sendiri...
...Harap wanmommy bersabar ya...nanti bila Umair dah sampai Mu'tah..bolehlah chatting dgn Umair melalui webcam!
comel sungguh tengok Umair pakai topi ..apa tuh?...polar bear ke?
sekejap aje dah besar ye...

Zareda Norman said...

zar baca pun dah rasa sedih..

sabarlah kak rina.. nanti boleh chatting dengan Umair kat webcam..

PINATBATE said...

Salam wanmommy...
alaa jgn lah sedih sgt..tak lama tu..pejam celik Insyaallah nanti dapat jumpa lagi..masa tu Umair dah pandai agaknya....

maklang said...

banyak2 bersabar...insyaallah jumpa lagi tu...syukur dia tak meragam ye..

tak brape lama lagi darling balikkan...taklah boring...:)

boring2 datang sinilah...boleh dating2 kat MM...

Kak Elle said...

jangan bersedih lagi wanmommy ye?saya faham apa yg wanmommy rasai skg walaupun jauh dimata Umair tetap di hati.

kalau rasa rindu tepon saya nanti saya layan wanmommy sampai wanmommy gelak2...saya pun rasa sunyi ni..baru balik cat cat dah pun terbang ke KL rindu jugak ngan anak2 dia yg comei2 tu.

aNIe said...

Alahai rina...akak pulak yang bergenang air mata membaca entry ni...terasa sayu sangat bila mengenangkan rina akan ditinggalkan cucu tunggalnya yang comel sgt tu...

Takpe rina...insyaallah bila2 nanti boleh pi jumpa diorang...

Ummi365 said...

ummi yang baca pun dah bergenang airmata ni. ummi pun turut rasa sedih. walaupun tak pernah berjumpa dengan umair, tapi dah rasa macam keluarga sendiri pulak.

sabar ya wanmommy, tenet kan ada.. tiap2 hari boleh onlinekan.

Queen Of The House said...

Rina, kalau macam ni, Wanmommy kena cepat-cepat buat plan untuk pergi Jordan lah. Rindukah cucu tak sama macam rindukan anak agaknya. Kalau boleh berwebcam, mungkin dapat lepas rindu sikit nanti. Hugs and take care.

cikMilah said...

Ehhhh, WanMilah pun meleleh ayaq mata ni...kasih nenek dengan cucu ya...Tengokkan foto montel dan cerdik dia tu, yang tak pernah tengok Umair pun jadi rindu gak...Usah di bawa sayu tu berpanjangan ya KakRina..cepat-cepat webcam dengan laptop baru tu..:)

Sue.Aleen said...

kasih ibu membawa ke syurga, kasihnya wanmommy...

kak... adat la tu. ada masa bersama, ada masa berpisah. saya setuju dengan QOTH, kena pi jordan la lepas ni....

anyway, macam nak pesan je kat mak teh maya hood tu untuk syafiah... sebab CUTE!

silversarina said...

KC,

Ok dah petang ni, kira dah boleh terima yang cucu dah jauh dan ada kehidupan sendiri.



nurazzah,

Bila dah terima call dari zaid kejap tadi kata dah tiba di rumah, rasa lega pulak sebab umair dah selamat tiba ke destinasi.




zareda,


memang nak kena on webcam, nak tengok si comel tu senyum dan nangis :)



pinatbate,

Akak sedih sebab nanti bila jumpa dah tak dapat tengok dia yang ada sekarang, tentu dah banyak berubah.

silversarina said...

maklang,

pagi tadi rasa nak ajak je anuar balik, tulah patutnya esok dia balik dah tak jadi pulak , kena tunggu hujung bulan..huhuhu.





kak elle,

apapun kena tahan rindu dan InsyaAllah esok lupa I pun ok lah.




aNIe,

Lain rasa rindu pada si kecil yang dah pandai senyum/ketawa bila di agah, tu yang dok teringat wajah dia , kalau ada rezeki memang akan terbang tengok dia .




ummi,

Ha ah bila teringat kat dia boleh chat dengan dia sebab dia memang suka duk depan pc duk atas riba baba dia :)

silversarina said...

QOTH,

Sehari dua lagi okaylah I ni, haritu bila zaid balik kampung dan marayau sebulan tak sedih sangat sebab tau dia masih ada dalam negara, bila dia terbang jauh memang terasa yang dia memang dah tinggal jauh. Ada rezeki boleh terbang, tak de dapat tengok senyuman dia dalam pc pun ok dah, alhamdulillah.




cikmilah,

Dah ok tu yang boleh update blog, kalau tengah down memang tak nak sentuh pc pun , Umair dah nak jadi orang arab dah :)



suealeen,

Sebab dia masih bayi yang buat tambah sedih nak berjauhan.

Maya pun last minute kirim barang umair tu melalui group tour yang pergi korea , memang cute topi tu, nanti akak minta maya kirimkan buat syafiah comel tu :)

fsj said...

salam auntie, saba k :)
kite paham camne perasaan auntie.
insyaAllah mase akan pantas berlalu dan umair, anak anak dan menantu makcik serte suami pasti akan kembali semule cam biase,
senyum ok :)

Kiah Kardashian said...

ala siannyer...tula kan...orang kata kalau bab bab cucu ni jangan buat main. Sensitip lagi dari anak sendiri....teringat camner mak mentua saya nangis masa kami nak berlepas ke dubai dulu...nangis sebab berpisah dengan cucu la. Huhuhuh...

aper lagi...set la satu webcam. hilang rindu!

CikguZue said...

alahai,kak. saya pun rasa nak nangis jugak ni. lagi2 bila tgk wajah Umair tu...putih bersih je...
apepun, sabar la kak yea.

Mulan said...

sedihnya.. apa lagi dengan umair yg tembam tu. kita dukung, dia nangis, bila dia tengok kita, dia gelak2 sampai terkeluar lesung pipit walaupun pipinya tembam. ingat sangat kat dia though jumpa kejap saja..

mesti rindu kan, sabar ya kak rina..

D said...

rindu kan tanda sayang? ;)

Neeza Shahril said...

Bukan Kak Rina aje nangis... Neeza yang baca pun menangis sama.. dapat rasa apa yang Kak RIna rasa.. masa di hospital pun sebelum di operate, neeza nangis sebab neeza nak sangat call mak neeza tapi tak dapat. Operation patutnya petang tapi diawalkan sebab doctor check ada contraction. Doctor tanya nape nangis.. neeza cakap takde apa..

hanieliza said...

Salam.
akliza pn sebak dan bercucuran air mata wvwn tak pernah jumpa Umair..
tapi naluri ibu tetap ada..
akak pun jika anak2 cuti lama kat umah bila depa mula nak baik bas jer mmg bercucuran la padahal hanya di Shah Alam jer tu..
memang emosional juga la..
pastu sure tak balik umah..hv to jumpa kawan n sembang..baru rasa lega....

pB said...

WanMommmy

jangan ler sedih sedih lagi.

Insyaallah , lepas ni buleh jumpa lagi dengan cucu dan anak anak tu ...

Sya said...

Agaknya tulah orang katakan sayang anak lain rasanya.. sayang cucu lain rasanya... sedih baca ntri ni

SoFie NuR said...

tembamnyeeeeerrrrrrrr...
takpe2...ade rezeki jumpe lagi...
cheerssssss...

SoFie NuR said...

tembamnyeeeeerrrrrrrr...
takpe2...ade rezeki jumpe lagi...
cheerssssss...

Ain Mardhiah said...

takpe auntie.. nanti bila-bila ada rezeki, boleh jumpa lagi.. Skrg ada banyak kemudahan, auntie bleh tengok umair gak ikut webcam.. insyallah, sabar yer.. ^_^

silversarina said...

khazinatulasrar,

hari ni dah ok, makcik tak duduk rumah, taklah rasa sunyi sangat :)



zek zek,

memang lain rasa sayang pada cucu sebab bayi kecil agaknya.



cikguzue,

dah lama nanti tak rasa sedih sangat, sekarang ni akak timang sorang2 je :)




mulan,

memang dia tak suka sangat akak pegang dia tapi tetap senyum jugak akalu agah dia , macam hari tu lah, mana tak teringat wajah dia .




D,


betul tu :)

silversarina said...

neeza,

Ibu dan anak dan cucu memang macam ada current yang tak siap boleh tahu... naluri yang buatkan kita cepat sebak bila bab bonding ni.

jage diri ye.




hanieliza,


Memang yang dekat pun kita tetap rindu, yang I rasa sebak sebab tak dapat nak sentuh dah pipi dia tu :)




pB,

Entah bila dapat jumpa, buat masa ni jumpa kat cyberworld jelah:(




sya,


lain sangat sayang cucu ni, tak boleh nak describe .

silversarina said...

sofie,

Memang sungguh tembam, rugi makngah dia ...hehehe.



ainul arina,


nanti ada masa dapatlah jumpa umair tu, makcik entah bila nak sampai jordan semula, kena kumpul dana ni :)