Friday, November 28, 2008

Kutu Anyone ?????

Dulu masa sekolah menengah kami 10 orang main kutu 20 sen sehari , setiap hari Jumaat seorang akan ahli dapat RM10 , besar nilai tu. Alhamdulillah kami semua amanah , tak pernah ada yang culas bayar.

Lepas tu bila dah bekerja saya main juga kutu sebab nak simpan sendiri selalunya lari bajet sebab boros . Mainlah sikit-sikit je dulu .... RM50 sebulan, RM100 sebulan , RM200 sebulan . Itu jelah yang mampu. Bila dah berhenti kerja lama pulak berhenti main kutu sebab bajet kurang . Alhamdulillah berkat jadi surirumah ( yg tak duk rumah ) rezeki saya bertambah dengan bertambah rezeki yang diperolehi darling saya . Saya mula main kutu semula dengan kutipan bulanan lebih besar dari masa saya bekerja.

Kutu terhenti semasa di Jordan .... tak cukup bajet dan tak de kawan untuk bermain .

Tahun ini saya main kutu semula , hasil kutu saya pinjamkan pada seseorang yang amat memerlukan wang ketika itu . Bulan December ini adalah kutipan terakhir buat tahun ini dan kami akan bermula semula main kutu mulai Jan09 dengan RMXXX sebulan ( kalau nak tau berapa dan sudi bermain bersama emel saya , masih ada 3 tempat kosong lagi , yang jauh pun boleh join, bank in je ).

So semalam saya meng sms beberapa rakan2 untuk kepastian nak main kutu ni ke tak sebab hari tu kami main 6 orang kini nak cuba 10 orang , so semalam dah ada tambahan sorang blogger , ada lagi 3.

Saya sms kawan yang berniada di pasar borong kemaman untuk join kutu kami tu. Ini jawapannya ....

" Xmain kut sbb dh main dgn org psr rm 12000sebln (rm400 sehari ) " .


Saya baca sms tu sambil mulut terus jerit....wooooowwwwwwww , kaya nya orang pasar . Saya kira kalau sekali dapat kalau main 10 orang ...RM120k .... memang murah rezeki orang berniaga.

Lepas tu saya sms kawan yang sama2 main sekarang nak collect duit kutu bulan Dec ( saya tukang kutip dan agih duit ) ,dia balas balik dia ada masalah sikit dengan akaun bank . Saya terus call dia tanya ada masalah apa. Ini pulak kisahnya.....

Dia cerita masa dia ada di spa mayang di ulik , kerteh, nak manjakan badan cuti sekolah ni dia dapat sms dari bank yang kata dia dapat RM15 ribu dan memang dia rasa syukur sebab dia perlukan wang kerana anak ada yang belajar oversea bawah FAMA (sendiri ) , RM15k memang cukup besar , so dia respon dan siap bagi no kad ATM sebab dia mana ingat no akuan bank dan si penipu di sana kata kalau nak tengok wang 15 ribu nanti inform diaorang dulu sebeelum cucuk kad ATM tu , dia setuju . Nasib baik tauke spa tu bagitau kawan saya yang itu semua tipu aje, silap2 lesap semua duit dalam bank diaorang kaut bile kad ATM dicucuk, Kawan saya ni pun berniaga jugak , mesti duit banyak jugak dalam bank. Saya bagitau dia yang saya pernah jugak dapat sms macam tu tapi saya tak layan . Then semalam dia di bank dan bagitau kisah tu pada banker dan dia dinasihatkan tutup terus akaun lama dan buat akaun baru dan sebarang transaksi dihentikan buat sehari dua. Sebab itu duit kutu hanya dapat diberi hari ini atau esok . Tak kisah sebab belum habis November lagi . Biasanya pemain kutu dapat hasil kutipan 2/3 hb setiap bulan .

Ada sesiapa nak join main kutu marilah ......... cara lama yang masih praktikal dan kurang /tiada risiko ...........

16 comments:

cikMilah said...

Ae ae.. lamanya tak main kutu...Saya main kutu dengan sepupu dulu; memang tak boleh culas dan tak boleh lari punya..

Shah CJ said...

main kutu kena betul2 jujur. jgn ngelat. kalau ngelat repot polis aje. hehe

aku tak pernah cuba main kutu. sbb duit yg ada ngam2 aje sampai hujung bulan. tp isteri aku dia org kaya. dia blh le main kutu. hehe. bkn byk pun, RM200 aje.. hikhik..

Kak Elle said...

saya main ni agak ada 20 tahun dulu ikut style cina maklum lah rakan kerja semua cina..masaalah nya kita kena bid tiap2 bulan kalau oerlu kena bid harga tiunngi jadi dapat nya tak menentu...

kalau dekat nak juga main puan rina.

silversarina said...

cikmilah,

Setakat ni I pilih orang jugak main, yang betul2 kenal baru boleh join, naya pulak kalau ada yang culas.

Join the club....hehehe.




CJ,

Orang pompuan memang rajin main kutu, bukan apa kalau tak buat macam ni memang lari bajet ( I nilah utamanya ).Tak kisah berapa RM pun asalkan ada bersimpan dan terkumpul . Tak nak try join ke ????



kak elle,

Kami cabut undi awal2 , so setiap bulan memang dah ada siapa yang punya dan tiada bidding, kalau RM200 seorang ada 10 orang setiap orang akan dapar RM2000 bila tiba gilirannya. Akak nak join boleh, masuk akaun maybank aje, macam deposit biasa , mungkin ada caj sikit dari bank di sana.

mama said...

orait kak ina berapa rm sebulam kutu kak ina n d gang ?

Zareda Norman said...

kak rina
cara tradisional yang sungguh selamat kan..

tapi kena cari kumpulan kutu yang sama geng, yang tak culas membayar.

Sekarang ni zar main kutu pinggan vintage ler pulak.. ehhehhe..

Tahun lepas main kutu mangkuk corningware

MAMAMIA said...

Kali terakhir main masa zaman anak dara dulu... macam Kak Rina lah, 20sen aje masa tu...

Eh, kaya betul ya org pasar borong ni...

silversarina said...

mama,

akak dah emel details. thanks.




zareda,

wah, vintage memang cantik dan $$$$ . senang kutu kan dapat barangnya terus .




mamamia ,

orang pasar nampak macam tak berduit ( baju basah sokmo sebab ikan, ayam dan lain2 ) , tapi kaya ... memang berkat rezeki berniaga .

tipahvogue said...

tuan umah, memang time turn dpt duit kutu, rasa jadi OKB kejap kan? hahaha..tapi ati2 taw, kekadang ada team member yang kurang bertanggungjawab!

mommy said...

tengok tajuk ingatkan kutu kat kepala mimi.,hehe
dulu waktu sekolah penah jugak main kutu, tapi kutipan $50 sen sehari..hehe..tu je mampu time tu..

silversarina said...

tipahvogue,

setakat ni tak de ahli gang yang culas, memang dah kenal semuanya.

maintain vogue ye :)



princess,

sekarang mana ada zaman kutu kepala dah, member main pun tak de mana nak ada kutu...hehehe.

50sen hebat tu,mama dulu 20sen sehari :(

Sastri said...

tak pernah cuba lagi main kutu kak... kalau kutu kat kepala, penah la kena masa sas sekolah rendah dulu... kelakar plak pk cara nak buang... boleh wat entri nih... keskeskes...

silversarina said...

sastri,

biasa orang main kutu bila ada target nak beli sesuatu dan harganya agak mahal, dengan kumpul duit secara kutu dapatlah apa yang dihajati, tak untung se sen pun dan tak rugi se sen jugak.

kutu kepala, kalau masa kecik tak de memang bukan kanak-kanak namanya :P

Anonymous said...

hebat kak raja..more than RM200..kita duk di Jordan tak leh main kutu...semuanya sengkek-sengkek..hehehe, nak main kutu kat kepala pun takde...kadang-kadang tu rindu jugak nak tindas kutu kat kepala Faheem, tapi takde lah.

Neeza Shahril said...

neeza pernah main kutu sekali je kot.. tapi lambat sangat dapat.. pas tu malas dah.. hehee..

silversarina said...

suweileh family,

Tulah dulu kat jordan sesal sikit bajet, takleh nak melencong ke kutu .. mimi masa di jordan ada jugak kutu sebab main dengan anak2 arab dan ke sekolah tak pakai tudung , bubuh ubat beli kat farmasi dan balik mesia sambung berubat baru habis kutu :P




neeza,

kutu ni ada jenis orang yang suka dapat lambat, kalau akak nak cepat aje, lepas tu 'tersiksa' tunggu habis bayar kutu .