Tuesday, January 19, 2010

Catatan si nenek

Sedar tak sedar dah masuk 16 bulan saya jadi nenek atau gelaran saya Wanmommy . Walaupun cucu saya masih belum tahu menyebut Wanmommy namun saya amat bersyukur dikurniakan seorang cucu yang sihat dan menjadi penghibur kepada kami semua . Kalau dapat ingin saya cium dan gomol dia setiap hari , namun itu semua tidak berlaku kerana kami tinggal berjauhan dan hanya bertemu sekali-sekala .



Dahulu saya agak hairan lihat nenek yang beria-ia menjaga dan memanjakan cucu tapi kini saya mula memahaminya . Kehadiran cucu di kala anak2 sendiri semakin meningkat usia sudah semestinya si kecil menjadi kesayangan utama si nenek .

Saya masih ingat semasa saya masih kecil, saya dan nenek memang tinggal jauh dan kami hanya bertemu di kala syawal , itupun tidak setiap tahun . Tapi apa yang pasti setiap kali balik kampung Opah saya akan sediakan makanan yang sedap sebagai pembuka selera di kala berbuka puasa . Dia juga menyediakan tempat tido kami di ruang legar rumah kayu dan dipasang kelambu seperti khemah . Biasanya saya akan tido di sebelah Opah dan Tok dan Tok akan bercerita kisah2 dongeng sambil Opah menambah-nambah cerita untuk menyedapkan lagi ceritanya . Antara cerita yang saya masih ingat ialah " si miskin dengan 40 orang anak " dan beberapa siri sang kancil . hebatkan.... Opah dan Tok dahulu lagi dah mengamalkan tabiat " bed time story" pada kami semua . Kenangan manis ini akan tetap tersemat di hati . Al fatihah buat Opah dan Tok .



Bila saya pulak jadi nenek , saya belikan dvd "Baby Bright" sejak cucu saya masih kecil dan sekarang ni setiap hari Umair akan pasang sendiri dvd ini dan tonton program ini berulang-ulang , setiap hari dan sekarang ini koleksi baby bright telah bertambah kepada beberapa dvd lagi . Mungkin bila Umair dah besar sikit dan rapat dengan saya , adalah menjadi harapan saya agar saya dapat bercerita dengannya di kala malam sebagaimana Opah dan Tok saya lakukan dahulu .

Minggu lalu semasa saya menyambut ulangtahun perkahwinan kami yang ke 25 , Zaid membawa kabar gembira kepada kami semua ..... saya akan dapat seorang lagi cucu menjelang Ramadan tahun ini InsyaAllah . Betapa saya tak henti-henti mengucapkan syukur kepadaNYA atas segala rezeki dan kurniaanNYA . Semoga menantu saya Azra sihat sentiasa dan tabah menanti kelahiran zuriat ke dua InsyaAllah .

20 comments:

ummu said...

Salam kak
alhamdulillah comelnya cucu akak
patutlah mak saya kalau lama saya tak balik Johor,mak saya sampai demam rindukan anak2 saya.erm,sejak saya alami maslah kesihatan saya sukar nak balik kampung selalu.

maklang said...

Alhamdulillah...saya tumpang gembira sebab boleh jadi nenek sedara...tapi tak ada nama glamer laa..

tahniah utk Rina sekeluarga...:)

Rindu kat nenek maklang sebab kecik2 dulu maklang memang rapat dengan nenek belah Atok..alfatihah utk nenek2 dan datok2 kita...

Zaitun said...

Tahniah buat Rina sekeluarga bertambah meriahlah nanti.

Itu kenangan Rina bila dapat bersama opah dan atok.Kak Zai pula tak boleh lupa kalau nak makan nasi atok akan cubitkan isi2 ikan disekeliling pinggan supaya kak zai senang makan.Kadang2 bila teringat ada ke atok macam tu lagi.

silversarina said...

um. masyitah,

Memang sbaiknya jika ada kelapangan dn jika kesihatan mengizinkan jengoklah mak di kampung sebab cucu2 tu sentiasa diingati setiap hari .





maklang,

Wanlang lah umair panggil maklang ..hihi.

Kalau selalu jumpa nenek memang akan jadi raat , I yang jarang jumpa pun kalau jumpa best sangat .




kak zaitun,

Ha hakan, punyalah sayang nya atpk kat kita dulukan ... ni yang jadi peransang buat kita agar jadi nenek dan atok yang the best Insyaallah .

PINATBATE said...

Salam
Tahniah KakRina..
saya doakan Azra sihat dan selamat..mudah-mudahan dapat anak perempuan pula kali ni..wah! sepasang dah cucu wanmommy..:)

Dulu masa saya remaja, nenek saya ajar buat nasi ulam utk hidangan berbuka puasa dan roti canai yg ditarik nipis sampai keliling talam..
aahh..sedih pulak..;(

Zareda Norman said...

kak rina, zar teringat abah zar. Dia garang dan tak pernah bancuh susu anak tapi dengan cucu siap boleh salinkan pampers dan bancuh susu.. huhuhu..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam rina,

tahniah...tambah cucu sorang lagi. kak nab belum ada rezeki lagi...dua2 anak perempuan dah kawin 6 thn, tapi Allah belum bagi rezeki...kami berdoa moga2 akan adalah nanti...rina tolong doakan jugak ya!

Anonymous said...

Salam,

Wah, Umair dah makin besar dan hensem. Tak nangis macam dulu ke?

Tahniah Ara dan Zaid, murah rezeki. Salam untuk mereka semua.

FaAtip said...

bestnyer, nak dapat cucu lagiiiiii...harap2 yg ni pompuan pulak....

terus teringat pada arwah opah dan tok I. Everytime balik kampung, I mesti perhatikan tok hisap paip and kadang2 cerut.

I pulak...apa lagi..koh koh koh...hisap rokok daun!!!! heheheh

IKHWANI said...

WAh!!! dapat cucu sorang lagi nanti. Tahniah dan Alhamdulillah atas rezeki Allah!!!

Sekarang ni bila tengok baby orang teringin pun ada jugak tapi tu la dia...cukup2 lah dgn apa yang ada kot.

Kak Elle said...

mmg gitu agak nya hati seorang nenenk Rina:)wow cucu kedua pun menempuh ramadhan lagi:)

::alifdalmim:: said...

wah..baby lagi. iAllah meriah la raya akan datang ni yer..hehe

Anonymous said...

keletah cucu ni mmg menghiburkan esp yg masih kecik2 nih. and then cucu2 ni dia punya manja ngan datok nenek mengalahkan manja mak pak lagi...adeh!

KC

silversarina said...

pinatbate,

Thanks . Setiap dari kita mesti ada kenangan manis bersama nenek untuk dijadikan kenangan kan .




zar,

Memang lah atok akan jadi atok yang paling sporting dengan cucu :)




hajah zainab,

Belum ada rezeki lagi tu. InsyaAllah kita sama2 doakan agar mereka dikurniakan zuriat .Amin.

silversarina said...

suweileh family,

nangis dah banyak kurang tapi ada jugaklah rengek2 tu :)



asw,

aje ngan nakal kome tu .. sure atok pun sporting aje bagi cucu hisap rokok daun ...hahaha.





OO,

akak kalau baby sendiri rasanya dah tutup kedai, tapi pantang nampak baby memang rasa nak terkam aje .

silversarina said...

kak elle,

InsyaAllah Ramdan baby baru akan tiba.




adam,

memang akan tambah meriah raya ni .





kc,

nenek dia tu yang manjakan cucu2 , perasaan yang sukar nak diterjemahkan .

dEeWaN said...

Tahniah kak rin bntambahlah kuarga kak rina. Ddk dgn nnk mmg best. Saya dari kecil dh ddk dgn nnk tp saya gelar mak & bapak. Untung ddk dgn nnk dapat manja lebih dr adk2 yang lain. Tapi 1 jer lah jika kita ada ramai cucu jgn lah kita berat sebelah seperti apa yang blaku pada setengah2 opah,wan tau nenek.....

silversarina said...

deewan,

rezeki nak dapat cucu lagi adalah satu rahmat dan nikmat dari Allah. InsyaAllah kami akan cuba jadi nenk dan tok yang adil kepada semua cucu , akan cuba buat yang terbaik .

Neeza Shahril said...

bergenang airmata baca entry kak Rina... rindu pada arwah nenek neeza...

silversarina said...

neeza,

rindu kan pada yang dah pergi tak kembali :(