Wednesday, January 20, 2010

Reflesia ????

Belek-belek gambar masa cuti di Sabah tahun lalu ternampak gambar bunga reflesia yang dikatakan amat sukar dijumpai dan hanya ada sekitar hutan di Borneo . Ingatan kembali kepada bunga yang kami lihat pada hari tersebut . Dalam perjalanan kembali ke Ranau dari Poring Hot Spring kami nampak iklan di tepi jalan seperti dalam gambar di bawah .



Cepat2 kami turun dari kereta untuk melihat bunga tersebut .Saya tak perasan pun ada tuan punya bunga di situ yang menanti untuk dibayar 'cukai' untuk melihat bunga tersebut . Darling panggil saya dan bagitau 'cukai' untuk melihat bunga tersebut adalah RM10 seorang . Saya yang terlalu excited dengar macam RM10 untuk semua orang , terus kata bayar ajelah (dalam hati kata murah lah tu ) .



Kami pun pegilah ke kandang bunga yang katanya berusia 5 hari dan bunga ni hanya akan kembang selama 7 hari . Anak tuan bunga kata tak boleh sentuh bunga tu dan hanya boleh lihat dari luar pagar kayu . Dapatlah tengok bunga tu . Tapi dalam hati macam rasa tak puas sebab tak dapat sentuh bunga tu (nak tau adakah ia benar2 bunga hidup ). Saya pulak bila dapat tahu kemudian yang 'cukai' melihat bunga itu yang hanya beberapa minit adalah RM10 seorang terus kata wah, mahalnya... memang kayalah tokeh bunga tu ... tapi peluang untuk melihat bunga ini secara 'live' tak mudah didapati .......



Agak-agaknya kalau pegi lagi sekarang ada lagi tak bunga tu dan masih kah ia berusia 5 hari jugak . ... masih menjadi tanda tanya ......

8 comments:

aNIe said...

Ha'ah lah Rina...manalah tau kan...sebab nampak dari jauh aje...kalau orang nak tipu kita pun tak tau...dah lah bayar RM10...kalau dpt jumpa yang betul2 mesti best kan...satu pengalaman yang tak mungkin dilupakan...

Kak Elle said...

rina ni yg saya timbulkan pada my sis Ram dia dan family ke Sabah 3 minggu dulu membawa MIL yg agak tak berapa kuat...kata kena masuk semak gitu jln atas jembatan yg agak sempit untuk melihat bunga Rafflesia ni...saya tanya mcm sama aje dgn yg wanmommy tengok satu aje...kenapa di tanah gitu aje mana pokok nya?agak2 bunag tu juga yg dia tengok...mmg muskil saya!!!!

silversarina said...

kak anie,

tulah, kalau dapat pegang (katanya tak bagi pegang sebab baunya busuk )baru puas hati dan baru sah bunga tu asli .




kak elle,

tempat yang kami tengok bunga ni dekat je tepi jalan besar tak de lalu jambatan pun , kat belakang rumah pakcik tokeh bunga tapi memang dia ada tunjuk pokoknya dan daunnya tapi memang tak puas hati sebab tak dapat pegang bunga tu .

SoFie NuR said...

sampai skrg pun bila teringat bungan raflesia tu kan,mesti ketawa jugakk sebab rasa cam kena tipu jerrr...heheee

Neeza Shahril said...

pada neeza mahal tu RM10 untuk tengok je.. pandai betul buat duit diorang tu kan kan...

D said...

kak rina,
bunga rafflesia tu memang susah nak jumpa jadi tak hairanlah kalau tuan empunya caj RM10 sorang sebab ia 'limited period' je(although cekik darah betul ya!!!).

sewaktu saya pulang bercuti pada tahun 2008, saya ke Pulau Banding, Perak. kami masuk hutan dan dapat tengok bunga rafflesia yg dah nak mati. rupanya bunga ni tak hidup lama (dalam 10 hari) dan hanya berbunga sekali dalam beberapa tahun, kalau tak silap saya.

eh kak, tu endangered specieslah! kalau semua orang pegang, mesti terus mati kot! hehe... (ni nak sedapkan hati akak & kak elle yang bunga yang diclaim rafflesia tu yg original! hehe.. )

Zaitun said...

Betul2 dia make money dengan bunga tu cekik darah betul...

silversarina said...

sofie,

bersangka baik ajelah, yang betul tu bunga tu :)



neeza,

memang buat duit betul .






D,

akak hari tu pun fikir apa yang D katakan sebab memnag bukan mudah bunga tu nak kembang dan tak semua orang ke area Ranau tu dapat melihat bunga sedang berkembang . Apapun memang lah kaya pakcik tuan bunga tu sebab ramai yang singgah lihat bunga tu dalam masa 7/8 hari . Rsanya kalau bagi sentuh sekali sorang ke tak rosak bunga tu sebab nampak keras je kelopak bunga tu dan bunga yang kami lihat ni usianya 5 hari dah kembang dan satu kelopaknya dah patah, tapi tak dapat jugak pegang ..huhu.



zaitun,

sengih je tokeh tu duduk atas kerusi, man tak nya sehrai entah berapa ribu RM darab dengan 7 hari ..... income setahun tu dia dapat :)