Friday, December 5, 2008

Dah nak raya dah...

Baru lepas balik pasar beli tapai dan ketupat palas untuk dibawa oleh Zaid ke Rembau pagi ni.Mereka sekeluarga akan balik beraya di Rembau . Saya juga order tapai untuk dibawa balik 'kampung' nanti. Tapai Terengganu amat comel , dibungkus satu-satu di dalam daun getah dan amat mudah dimakan . Bulan puasa lalu saya ke pasar Binjai dan ada seorang pakcik duduk dekat meja kecil dan di sebelahnya ada kerta bertulis " Tapir " ..saya terkejut , takkan pakcik ni jual tapir , saya jengok dan pakcik tu kata " tak nak tape mek ? " .... rupanya dia jual tapai dalam daun getah tu, bukannya tapir.




Dah 2 hari buat cheesecake dengan base oreo coklat cream, saya guna yogurt strawberry ganti sour cream yang tak dijumpai lagi di sini . Ni gambar cheesecake hari Rabu .






Dalam pada tu mood happy darling dah ada masih terasa .... darling hadiahkan saya 'klik-klik' baru ... sony dsc-t700 .... dapat ganti 'klik-klik' saya yang dah kadang-kadang on dan kadang-kadang off sendiri...Alhamdulillah....

Pada semua Selamat Hari Raya Aidil Adha dan berhati-hati di jalanraya ...jumpa lagi lepas 15 dec ...,InsyaAllah.

26 comments:

mama said...

wow seronoknya dapat hadiah kan. ok kak ina raya haji nnt jgn lupa cntc baba ye..
boleh janji nk jumpa.

cikdinz said...

itu kira hadiah raya haji lah ye kak...hehehe...
salam raya haji....

drNO said...

wah...best nya raya haji pun dpt hadiah...hehhehe
laling kita pun baru ganti kan kamera lama yg dh x berapa bnyawa tu...akhirnya...hahhaha
selamat hari raya haji.....

Kak Elle said...

wah dapat klik klik baru ye nanti amek banyak2 gambar and tempek kat sini ye...hehe

wah nak cheesecake sikittttttt

zany said...

tapai daun getah tu di sini 3 = RM 1.20, alahai ciput sangatlah, puas buat sendiri tapi manalah nak cari daun getahkan. Cantiknya dalam daun getah.

Sastri said...

salam kak... tapai daun getah tu saya pun suke... salu beli kat pasar tani...

terliur nengok kek keju akak tu... dah la base dia oreo... isk isk...

waa... bestnye dah dapat hadiah ek... klik klik tu saya pun takde lagi kak... :)

Neeza Shahril said...

neeza suka tapir tu hehehee... memang orang teganu panggil tape kan kak Rina.. tapi memang sedap.. tapai terengganu dan kelantan yang bungkus daun getah.. manis je rasanya.. ops.. tapai pulut je la.. kalau tapai ubi neeza kureng sikit :)

nak lah jugak oreo cheesecake tu.. tengok gambar tak kenyang tau... :))

sya said...

Tapai kecik2 tu yang amat kurindui.. tak jumpa kat sini punya

Queen Of The House said...

oooooh mengancamnya strawberry cheesecake itu!

Selamat Hari Raya Qurban to you and family.

SoFie NuR said...

Baiknye laling u belikan klik-klik..=P

wah..cheesecake..best2..

PrinCeSS said...

comelnye kek tu..cam plastik je dlm gmbr..hehe

wah die de klik2 baru laa
mimi yang paling hepi kot..sbb de kamera baru tangkap gambar die..hehe

zino said...

bergaya lah dapat klik2 baru raya ni.. boleh le klik2 sepanjang masa...

klik2 tu apa benda ya hehe

silversarina said...

mama,

Okay, InsyaAllah kita jumpa nanti.




cikdinz,

Ha ah hadiah rayalah tu dan hadiah JJCM , untuk kenangan bersama juga :)



drNO,

Tak sangka pulak hubby I belikan yang baru sebab tak minta pun ... anyway selamat berklik-klik di hari raya .

silversarina said...

kak elle,

Itu sudah semestinya ..klik sana klik sini, makcik blogger lah katakan ..hehehe.




zany,

mahalnya tapai tu, kat sini dulu pun murah snagat sekarang ni kira dah naik harga tapi masih murah . mailah kemaman akak belanja tapai :)



sastri,

Tapai daun getah ni comel dan senang nak makan, sekali nyap je .

Memang suka dapat klik-klik yang baru sebab yang lama tu tinggal nyawa-nyawa ikan je.



neeza,

Sedap tapai tapi sengaja tak belajar buat sebab beli lagi sebab dan senang diperolehi.Tapai ubi akak selalu beli yang siap goreng ,sedap jugak.

silversarina said...

sya,

Itu yang unik tu tapai daun getah , datanglah sini boleh makan tapai comel tu.




QOTH,

Selamat hari raya to you too.

Boleh buat cheesecake raya nanti , makan ramai-ramai :)




sofie,

Laling I lah katakan.. posing cepat makcik blogger nak klik-klik ni :P




Princess,

Nak cheesecake, buatlah sendiri... hehehe...siannya.... silap tu, bukan mimi yang posing dulu, umair lah...gebobnya pipi dia .




zino,

Ye.. Encik zino sila posing cepat makcik blogger nak klik-klik gambar encik ni masuk paper... hehehe.

Happy hari raya aidil adha buat zino sekeluarga.

manlaksam said...

Nak pecah perut juga Pak Man ketawa. Tak terfikir pula sebelum ni yang tapir tu boleh dimakan.Hahahahaha!
Itulah dia bahasa baku, eja sebagaimana sebutan nya.
Pak Man pun peminat tapai, bungkus daun getah ke daun pisang ke..semuanya ok.

arsaili said...

salam eid ul adha...sedapnya makanan...hidup penuh pengorbanan semoga dipermudahkan

zino said...

salam raya..

dalam berita kata kemaman banjir.. muga muga tak sampai ke tempat rina..

KAMATO said...

Saya cukup suka tapai daun getah ni, kalau balik terengganu memang makcik akan buatkan khas, habis sebesin saya bedal

manje said...

salam aidil adha utk akak sekeluarga... :)

cikMilah said...

ejaan tapir, sebutan tape.. ish.. ish...dan ada juga tapai musim tengkujuh ni ya?

blackpurple @ jowopinter said...

Baca 'tapir' yang tak tahan nak gelak tu. He he he!

Kek itu nampak sedap!

Salam Eidul Adha kak.

silversarina said...

manlaksam,

tulah kalau bahasa ,kalau eja lain sebut lain jadi maksud lain .

Salam aidiladha buat pak man sekeluarga.



arsaili,

Salam raya juga buat semua di sana.




zino,

Tulah suspen juga kot banjir tapi tak,tempat lain...dapatlah terus bercuti :)




kamato,

Manis tapai dalam daun getah yang orang terengganu buat memang takleh tahan,sedap sangat . untung kamato dapat rasa seberapa banyak tapai yang diingini,kalau I kena tahan sikit sebab ada kencing manis.


manje,

Salam kembali.




cikmilah,

sini tapai tak kira musim, memang ada dijual hari-hari di pasar-pasar, tapir je tak dijual... hehehe.


blackpurple,


Nak tapir dan kek datanglah kemaman :P

nur said...

salam..tumpang tanye,kek tu tak perlu bakar kan?

boleh mintak resepi tak nk cuba buat(^^)

silversarina said...

nur,

tak payah bakar, masuk fridge aje, akak suka yang ni.


base cheesecake :

oreo cream biskut 1 packet panjang dan 2 sudu butter

tumbuk hancur oreo dan gaulkan dengan butter dan tepekkan atas bekas . kalau bakar sekejap dalam oven lagi sedap, kalau tak pun masukkan dalam fridge sementara siapkan cheesecake.

bahan cheese :

250gm cream cheese (akak selalu guna philadelphia sedap sikit , kurang bau )

2 yogurt bekas kecil ikut suka nak flavour apa

whip cream akak buh 2 sudu je

gula halus 4 sudu, boleh rasa kalau masih masam tambah lagi



Masukkan semua dalam mangkuk besar dan putar smeua bahan di atas sampai sebati tapi tak payah lama sangat dan tuangkan atas base oreo tadi.....masukkan dalam fridge... 2/3 jam kira dah boleh makan..stoberi ke buah apa ke bolehlah letak atsnya.

selamat mencuba

nur said...

heee terima kasih kak!