Friday, November 13, 2009

Celoteh pagi Jumaat

Pagi Jumaat menjelma lagi bersama titis-titis hujan membasahi bumi , Alhamdulillah .

Lama dah tak cerita kisah Maksu Mimi .

Dia baru habis final exam minggu lepas dan masih belum tau result sepenuhnya . Masa exam memang dia tekun mengulangkaji . Saya ada beritau dia bila dah study hard kalau masih tak dapat 100 markah masa exam saya takkan marah sebab dia dah study dan itu namanya dah tak de rezeki. Kalau tak study memang saya akan marah .

Dialog dalam kereta ke sekolah :

mimi : kalau mimi dapat no 2 mama marah tak ?

mama : kalau dah study mama tak marah.

mimi : no 5 ?

mama: dah study mama tak marah .

mimi : no 10 ?

mama : haaaa ??? tak naklah no 10 .... tapi kira dah tak de rezeki lah tu .



Baru ni dia dapat markah sabjek sains sosial (subjek sivik ) dapat 86 %. Saya pun tanya :

mama : haa! ni kenapa 86 aje ??

mimi : dah tak de rezekilah tu !!





Saya bagitau mimi yang saya akan buat mammogram , lebih senang sebut x-ray tet** . Bukan main nak berguling dia gelak bila saya sebut macam tu . Geli hati sangat sebutan tet** tu . Lepas solat selalunya dia yang akan baca doa cuma kadang2 saya akan sambung doa tersebut baru amin bersama. Pagi semalam lepas solat subuh dia baca doa dan saya sambung lagi doa tanpa kuatkan suara dan terus amin bersama . Dia terus tengok tepat wajah saya sambil kata :

" Ni mesti doa untuk x-ray tet** . Kalau tet** sakit masuk hospital ke ? kena bedah ke ? "

Saya mengangguk aje .

16 comments:

Kak aNIe said...

Salam Rina..akak baru nak buat entry pasal dialog akak dgn si kecik tu pasal keputusan dia...macam sama aje kita ye...tapi nantilah...minggu depan akak buat...lebih kurang Mimi jugak le...

Nak ketawa akak baca komen Mimi pasa x-ray tet**

silversarina said...

kak anie,

Saya rasa mimi dan Aeez sama , anak bongsu yang memahami kita walaupun bongsu , kadang2 memang kelakar . Haritu saya ada ikuti tak salah dalam WHI kisah anak bongsu, jemputan tu ada kata 3 jenis anak bongsu dan salah satunya anak bongsu yang matang dan faham ibunya sebab dia yang selalu berdamping dengan kita apabila yang lain2 dah besar2..benar2 saya rasa mimi dan aeez kategori ini, syukur sangat.

NURAZZAH8 said...

Ni nak mencelah walau pun sibuk tahap gaban..sbb rasa ada kena mengena jugak...anak bungsu I si Hana tu pun sama lah macam Mimi dan Aeez...sebab dia yg selalu dgn kita kan... nampak gaya dia lebih matang dan terkehadapan berbanding abang2 (budak lelaki ni kan lambat matang..) dan kak long nya... satu hari kemas2 terjumpa buku kecil mcm buku Nota..rupa2 Hana buat macam diary..dia tulis tiap2 hari apa yg berlaku kat sekolah dan kawan2 dia... dan dia suka buat karangan...I pun galakkan sbb kat rumah kan berlambak buku2... dari situ kita boleh tahu apa perasaan anak2 ni..hehehe...curi2 baca dia tak tahu...kalau dia tahu mesti dia marah!

silversarina said...

nurazzah,

Betul tu,samalah kita ada anak bongsu yang jauh jarak umurnya dengan yang kedua bongsu. Memang dulu ingatkan bongsu akan manjadi manja dan tak berdikari, rupanya walaupun manja namun cepat boleh berdikari dan cekal hati .

Mimi tak tulis dalam diary walaupun rajin beli diary dan notebook . Dia lebih cenderung melukis atas drawing block apa yang dialami .

Bestkan ada teman kecit macm diaorang , tak sunyi hidup :)

cikMilah said...

Sama dengan saya dan Ammer. Dia lebih peka tentang perasaan kita berbanding kakak2, kelakar dan pandai ambil hati semua orang..

zue said...

salam rina..anak2 yg masih di sek ren ni mmg seronok bila kita ajak dia berbual tapi bila dia dah sek men ni..dah kurang bertanya dan klu ppuan asyik duduk kat bilik je.

sy belum pernah buat momogram dan pap smear

Kak Elle said...

pandai mimi jawab takde rezeki...hehe

nape tak ajar mammogram kan senang biar dia tau.

silversarina said...

cikmilah,

ha ah anak2 kecik ni pandai ambik hati , harap2nya mereka semua membesar dengan sayang dan kasih terhadap kita semakin tebal InsyaAllah.




zue,

Zue pun ada anak kecil ye , memang seronok layan mereka. Bab anak2 besar tu akak tak rasa pulak mereka makin pemdiam sebab semua nya masih rapat dengan akak, kami bleh bergurau dan berkongsi cerita macam kawan2 tapi kini mereka jauh di perantauan kami hanya berchatting dan berFB tiap hari .




kak elle,

mula2 memang senut mammogram tapi dai tanya apa benda tu, tu yang nak mudah faham saya bagitau x-ray tet** sebab x-ray dia faham , saa siap tunjukkan macamana mammogram dilakukan tu yang makin gelihati dia.

Ummi365 said...

ummi pun setuju dengan semua makcik bloggers, memang anak bongsu faham kita dari kakak dan abangnya sebab dia membesar bila abang dan kakak dah besar. lainlah macam abang dan kakak tak ada contoh kan.

dgn ilan boleh cerita macam2 dan dia faham, macam heart to heart talklah.

Zareda Norman said...

kak rina

bukan anak bungsu je, anak tunggal pun sama.. lagi pandai menjawab siap tanya zar masa kekecik dulu nenek suka bising tak kalau dapat no tak bes.. hangat jer tau..

SoFie NuR said...

mesti mimi tu mase mama cakap nak check tet** tu dia cam HAA?!! kan kan...ngan muka pelik sekali..hehe...

Zaitun said...

Pandai Mimi jawab tapi selalunya anak2 akan ikut apa yang kita cakap n lakukan.
Kak Zai pula rapat dengan semua anak2 boleh cerita apa2 saja tak ada rahsia.
Sepatutnya tahun ni kak Zai kena buat mammogram ikut jadual yang disarankan doktor.Dah berumur kenalah berhati2.

FaAtip said...

mmmm...anak bongsu...asyiq....mmm...kitorang asyik nak bergaduh je laaaa....hehehehe.....especially time nak guna komputer!

zino said...

anak bonsu ni macam ragam.. tak terkecuali si hazwan tu hehe

maklang said...

anak2 bongsu ni memang manja dan faham kita...sensitif jugak dengan perasan mak atau abah dia...

Kalau Hakim, belum periksa dah mintak hadiah dulu...he..he..

Ajzie said...

Budak2 mmg cumellll