Sunday, March 16, 2008

Ahad pertama....

Pagi Ahad yang paling sibuk dan paling letih yang telah begitu lama tidak dirasai..kalau ikutkan ini adalah hari pertama dalam hidup saya berkejar ke sana- ke mari , kelam kabut di sebelah pagi...oooohhhhhh..... semput rasanya.









mana taknya.............


Darling dah balik Jumaat lalu... darling yang banyak membantu, laundry dan ambik/hantar anak dialah yang lakukan selama 2 bulan persekolahan tahun ini.... tahun lalu selepas balik dari Jordan, Izzat dan mimi tak ke sekolah kerana dah dekat hujung tahun...dulu di Jordan , saya tak perlu hantar anak-anak ke sekolah dan tak perlu basuh baju hari-haru kerana hanya basuh waktu hari air masuk, 2x di kawasan saya, Isnin dan khamis.... masa dulu-dulu, masih ada anak-anak yang lain Maya, sofie dan juga Zaid masa kecil dulu yang sering membantu menyidai/mengangkat pakaian dari ampaian, menyapu /mengemop lantai dan sebagainya.



Hari ini dalam sejarah....saya sendiri yang buat segalanya..yang lebih teruk lagi, Mimi pulak demam sejak semalam dan muntah pulak malam tadi yang juga menganggu tidur saya dan dia... jadi pagi ini Mimi tidak ke sekolah. Izzat pula pakcik van bagitau yang bulan ni drebar yang sorang lagi dah berpindah bekerja di KL, so waktu pagi dia minta ibubapa yang menghantar anak masing-masing ke sekolah dan pulang dengan bas yang satu lagi... berkejarlah saya menghantar izzat ke sekolah... balik terus basuh baju sambil didihkan sup daging/tulang dan tanak nasi untuk mimi pada waktu sama membasuh pinggan-mangkuk, menyapu lantai, mengemop lantai, membasuh lantai luar belakang rumah, menyidai pakaian, mandikan mimi , bagi makan ubat....akhirnya baru saya mandi pada jam 10 pagi... kain sebakul tak berlipat lagi....



perut dah keroncong dah ni, kesian saya tak tak sempat dah nak JJCM.... makan ubat kencing manis dan nak sarapan pagi...... roti bakar.........

18 comments:

Ummi said...

Kesiannya kak rina tinggal soang2..banyak pulak keje tukan. Takpe bila sibuk taklah rindu sangat kat abang sayangkan.

silversarina said...

ummi,

tinggal sorang terus kena buat macam-macam, ni baru balik klinik bawak mimi yang muntah lagi tadi... tak sempat nak rindu-rinduan...busy busy :P

tulipurple said...

sian mimi tak sihat.moga cepat sembuh yer!
tu lah sis,saper kate jd housewife ni bley lepak2 n leisurin jer kat umah kan... :)
eppy belated bday 2 zaid.ujung thn nie sis nk jadi d real opah ek?da ade lekat yg baru ek?alhamdulillah...semoga kali nie semuanye selamat sejahtera...!

Mak Teh said...

Alhamdulillah! Nasib mak teh masih baik kerana tak di tinggalkan sorang. Kalau jadi macam sarina mak teh lah yang demam dulu. Anak kesayangan dah balik Jordan ye? Dekat kah tempat tinggal dia dengan Lia? Mak teh memang ingin nak ke Jordan tp plan jalan tahun ni terpaksa ditangguhkan. Kerana Mak Teh nak buat kenduri majlis perkahwinan dirancangkan pada bulan disember.

Kak Elle said...

Hai cik rina hari pertama dah mengeloh panjang ... haha apa nak buat kena berdikari dah takde pembantu 1st class lagi:)

semoga mimi cayang cepat semboh ye?

zlaa said...

Kak Silver,

Apa kata ambil pembantu? I dulu kat Dungun ada jugak orang-orang kampung yang datang rumah cari kerja. Dapatlah seorang yang datang 2 kali seminggu untuk cuci rumah, lipat baju. Ringanlah sedikit beban.

Ajzie said...

hihihi mcm saya laaa tuh.. pagi2 kelam kabut.. bermula seawal 6.30am, buat breakfast, sambil mesin berputar, hantar, Aj dan Ammar, balik sidai baju, masak, sapu n kemas rumah, sedia kan makanan utk Alya dan hantar Alya ke sekolah dan ambil Ammar dari sekolah dan hantar lunch utk Aj.. Rehatttt hingga pukul 2.30 dan ambil Alya dari sekolah dan bermula lah acktivi petang bersama anak2. hihii..

Ajzie said...

Insyallah, lama2 Kak Rian tentu selesa dengan jadual baru tuh.

Anonymous said...

kuatkan semangat ye kak... memang memenatkan bile terpaksa buat keje tu sorang2...

>> semoga mimi cepat sembuh...:) <<

silversarina said...

tulipurple,

mimi masih demam lagi, tapi dh boleh makan,alhamdulillah.

housewife ni pejabat tetapnya di rumah tapi out station sokmo , sehari entah berapa kali jadi despatch lady dan macam2 tugas .

kalau ada rezeki oktober nanti jadi opah le akak, tak sabar nak genyeh pipi cucu .... :)

silversarina said...

mak teh,

selamanya memang dah ditinggalkan tapi taklah sampai keseorangan betul ... ni baru tau buat semua benda sorang-sorang....

tak pe Alia tu lama lagi, sempatlah makteh pergi round jordan , paling tidak pun masa konvo dia nanti boleh pergi raikan, InsyaAllah.

silversarina said...

kak elle,

tulah kak elle, rasa macam baru jadi housewife pulak padahal dah berpuluh tahun jadi pro housewife..hihi.

mimi semalam kata nak ke sekolah hari ni tapi badan masih panas so I tak bagi dia pegi lagi hari ni, tunggu sampai sembuh baru pergi.

silversarina said...

zlaa,

tak biasa ada pembantu, mungkin pasal baru nak charge battery tu yang rasa kelam kabut, dah lama nanti oklah tu... nak cari orang kat kemaman ni taktau nak cari kat mana, dulu masa dalam pantang pun tak de sapa nak keje bantu sementara pun.. payah sikit orang bandar ni...

silversarina said...

ajzie,

busy kat oversea taklah macam kat sini kan... akak pun rasa nanti oklah tu akak ni sebab dah lama tak kelam-kabut cam ni .... pagi ni ok dah sebab Izzat tido kat sekolah sebab ada qiamulail malam tadi , tak payah keluar pagi hantar dia.

silversarina said...

manje,

kena buat setakat yang mampu, lagipun kat rumah ni dah tinggal 3 orang je, actually nanti tak banyak sangat keje debab kunatiti dah berkurangan, baju pun tak banyak dah, nak keluar hantar/ambik pun dah kurang ... kena sesuaikan diri macam dulu balik...

mimi masih demam tapi tak muntah dah, pagi ni awal lagi dia mintak cereal nak makan, laparlah tu sebab semalam tak boleh malan sebab muntah.

Neeza Shahril said...

eh!! darling Kak Rina memang kerja kat Jeddah ke? neeza ingatkan dia nak out station aje.. kiranya Kak Rina tinggal sorang la ni ye.. nape tak ikut duduk Jeddah Kak Rina? penat kan nak uruskan semua sendiri... neeza dah rasa, penat nya Allah saje yang tahu. lepas tu malam malam nangis.. hehehe..

silversarina said...

neeza,

darling keje kat abu dhabi... to be exact 200km offshore abu dhabi.. das island yang hanya boleh dihuni oleh staff sahaja.. tu yang tak ikut:(

Neeza Shahril said...

ooo ye ke?? kesian kak Rina.. takpelah Kak Rina.. banyak pahala tu merelakan suami pergi bekerja.. (neeza ni cakap aje.. tapi sedih gak hari tu.. hehehee..)