Thursday, April 24, 2008

trash and treasure....

pic from the internet....

This morning my car was 'trapped ' behind the garbage truck and since it was only a narrow street I had to wait until the workers unloaded the garbage from the public bins and and loaded it into the truck .

As Mimi and I were trying our best not to cover our noses caused by the very unpleasant smell from the trash truck ( I refrained mimi from doing it , not to hurt the workers' feeling ) , my heart and mind kept on thinking how they , the workers could stand the stench, stinky garbage because they seemed to enjoy doing their jobs without even covering their noses and mouths . We, sitting in our car with all the windows closed felt like yelling to ask them to move their truck away . For me , they are the real gentlemen who sacrifice their ego and pride , no matter how stink the trash might be, it's their jobs to collect , replace and discard the waste and not many people can and want to do this kind of job.

Thank God, the alley isn't that long, the truck then turned left and I turned right... being behind the truck made me really appreciate all those men who make our trash their treasure ........ we help them to make their ends meet and they help us clearing our waste that we no longer need.

Tomorrow is Izzat ' s sports day ....he already got 3rd in cross country and champion in discus throwing yesterday ( lempar cakera ) ... pray for two more events.. 200m and 4 x 200m tomorrow...

Goooooooooooo Izzattttttttttttttt Goooooooooooooooo !!!!!!

17 comments:

suealeen said...

sian kan.. depa pun mesti tak tahan mula2 keje dulu. tapi rezeki punya pasal...

itulah Allah ciptakan manusia ni pelbagai. kalau sama je semo, siapa pula nak buat keje tu.. tu sebab kena respek semo orang & kena melihat kepada mereka yang lebih 'rendah' berbanding kepada yang lebih 'tinggi'

kc said...

kalau semua orang nak keje best2 cam keje doktor ke, engineer ke, lawyer ke, angkasawan ke...bla bla bla...sape lak nak wat keje kutip sampah kan?

tapi saya berani cakap tanpa pekerja kutip sampah ni, hidup kita mesti tak aman...ye lah sape tahan bau busuk sampah sarap yg berhari2 tak kutip?

ummi365 said...

tulah kengkadang bila kita tak tahan kita marah orang tu sebab blok jalan, tapi bila tersedar baru tau..orang tu pun buat kerja mulia jugak, kalau diaorang tak buat saper nak buat. Kita sanggup ke?

Neeza Shahril said...

that show's even tukang kutip sampah plays crucial role in our lives. Kalau takde diorang, jawabnya, menambun lah sampah kat depan rumah kita kan...

Dan juga, lebih baik lah kerja kutip sampah daripada kerja jual dadah..

(Neeza selalu sedih tengok orang yang kena kerja teruk macam tu tapi sungguh tekun, demi untuk menyara keluarga....)

CikguZue said...

Tanpa mereka macamanala kita nak hidup dgn selesanye...sebab tu, saya selalu tanamkan dlm diri murid2 agar menghormati sesiapa sahaja, termasukla tukang kebun sekolah...sbb bebudak ni, selalu je kacau pakcik tu buat kerja. Dahla sampah main buang merata, nak tolong jauh sekali.

manje said...

salam kak

emm mmg sian tgk kan dorang yg wat keje2 angkat smph nih... tapi dorang kan sume cari rezeki... kotor camne pon keje tu, rezeki yg dorang dpt halal...

manje pon selalu klu2 terlalu tepi lori smph pon terpksa menahan bau... semata2 nak jaga air muka pekerja tu...

khidmat mereka amatlah diperlukan...

> kite pon tak sanggup nak wat keje camtu... <

babazahra' said...

ade gak lori sampah yang buat dajal dia pegi mampatkan sampah depan umah kita sampai keluar air, memang seminggu lah berbau, atau pun pekerja yang ambik sampah tak tutup pintu semula, mulalah jadik rumah kucing n anjing plak. bau tu dah terpaksa sebab keje dia, lagi plak yang tak pakai glove, selamba aje.

Cat Cat said...

Terkejut juga Cath bila tengok gambar WM truck tu... WM tu memang kat mana2 di USA... Ingatkan kat Malaysia pun dia orang guna WM... Tengok2, oooo tu gambar internet...

Kat sini, pekerja tak angkut dah tong sampah tu... Ada mesin kat belakang lori tu yang jadi tukang angkat...

KAMATO said...

kalau takda diorang memang susah kita, tapi sebenarnya ramai yang jadikan sampah ni sebagai sumber rezeki, semua kertas, plastik dan logam ada harga

Kak Elle said...

rezeki cari makan untuk family rina..nak buat cam mana kan?

good luck to Izzat jgn lupa isotonic drinks tu ye:)

Umi Kalthum Ngah said...

Assalamualaikum warahmatullah,

Sekadar kongsi pandangan...

Memang benar..laksana sebuah rumah..Ada pintu utamanya, ada dapurnya, ada bilik tidurnya, ada tingkapnya, ada tandasnya..

Masing-masing ada peranan..Yang penting setiap daripada komponen itu memainkan peranan dengan seikhlas mungkin..

Sekiranya di England, ibu ayah di sana rata-rata berpandangan yang anak-anak tidak perlu dipaksa supaya belajar dan belajar sampai menyiksakan diri. (Ini berdasarkan pergaulan saya sendiri dengan segolongan daripada masyarakat di sana). Jika anak mereka tidak begitu bagus dalam bidang akademik, maka cari dan beri kemahiran dari sudut lain. Kata mereka, jika semuanya mahu jadi doktor, jurutera dan sebagainya, siapa mahu buat kerja 'check-out person' di pasaraya. Saya terkedu seketika..

Teringat pula pada kata-kata Celine Dione ketika ditanya apakah cita-citanya bagi satu-satunya anak yang dia ada itu? (Ini saya baca dalam Reader's Digest beberapa tahun dahulu). Katanya, dia tidak kisah anaknya itu mahu jadi apa. Asalkan anaknya itu jadi orang yang berguna.."Even if he decides to become a garbage collector..I wont mind. As long as he does it well, with sincerity and the people around him will be so grateful to him for doing the job well..."

(Panjanglah pula, maaf, ya?)

Wasalam.

silversarina said...

suealeen,

Bila tengok mereka ni akak pulak yang sedih sebab kerja yang busuk pun mereka sanggup buat....




kc,

betul tu, tabpa mereka entahlah apa nak jadi pada kita dan alam sekitar.



ummi365,

macam I lah semalam tu, lorong kecik, dah tak dapat nak buat apa, nak marah pun tak boleh sebab memang dah waktu lori tu lalu di situ , tapi nampak mereka tu tak kisah pun basah dengan air sampah .

silversarina said...

neeza,

orang nampak kerja kotor tapi itulah kerja halal nak banding dengan pengedar dadah yang kerjanya macam tak nampak kerja tapi hasil haram dan jenayah pulak tu .




cikguzue,

budak2 memang taktau hargai pekerja macam ni, pada ereak hina sedangkan pakcik2 nilah yang menjaga alam sekitar agar sentiasa bersih. Masa di Jordan mahasiswa arab ni buat pakcik tukang sapu U mereka pun macam kuli, sengaja dia buang sampah depan pakcik tu dan terbongkok tukang sapu kutip sampah tu balik, masuk U tapi kepala macam tak de akal.




manje,

memang betul , kalau akak memang takkan buat kerja ni , tak sanggup , malu dan macam-macam , itulah mereka tahan hadapi segala nya.

silversarina said...

babazahra',

EEmmm... tak pernah pulak berlaku camtu, yang kawasan rumah akak , jadual nya ajelah kadang2 tak ikut .

Akak heran bila tak pakai golve dan tutup hidung /mulut, tak ke kena penyakit... agaknya memang tahan sebab dah biasa.




cat cat,

saja ambik WM punya lori sebab akak tak de gambar lori kat sini ... sini pun ada mesin yang angkat tong public tapi yang persendirian memang masih dikutip manually ... kesian lihat mereka kerja ni :(



kamato,

hari tu ada tonton Bersama di TV3 yang anak-anak ni malam2 ikut mak mereka geledah sampah untuk di kutip yang plastik, kertas , tin untuk dijual.. sampai budak tu masuk dalam tong sampah nak cari ' treasure ' , nangis I tengok mereka ni.

silversarina said...

kak elle,

asalkan dapat rezeki halal , mereka ni tak kira kerja kotor yang penting ada pekerjaan dan halal.

Izzat okay.. next entry.



ummi kalthum ngah,

Waalaikumusalam wbt,

Orang Barat lebih memahami erti kerja dan lebih menghayati pekerjaan yang mereka pilih ... sebab tu kalau mereka lakukan sesuatu pekerjaan mereka lakukan dengan bersungguh-sungguh walaupun sekadar seorang pemungut sampah.

Saya setuju dengan apa yang kak ummi kata.

Dengan adanya mereka ini kehidupan kita jadi lebih bersih walaupun kerja mereka nampak kotor.

maklang said...

kita patut berterimakaseh kan...dan kita pun patut tolong dengan mengikat sampah2 dalam plastic supaya tak bersepah2 kan..

silversarina said...

maklang,

betul... I heran tengok orang buang sampah dalam plastik kecik bersepah-sepah... yang kami ni hari-hari satu plastik besar hitam tu sampahnya... senang sampah pun tak jatuh.